Bereznitsky S. V. Taboo Persons in the Communities of Manchu-Tungus and Nivkhs of the Amur-Sakhalin Region

SERGEY V. BEREZNITSKY — Doctor of Historical Sciences, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Russia, Saint Petersburg) 

E-mail: svbereznitsky@yandex.ru

 

 Download  |  Go to Issue #2. 2019

 

ABSTRACT. The article is devoted to the analysis of the marginal position of a person resulting from their contact with a bear, who performs in several complex images in the set of beliefs of the Manchu-Tungus and Nivkhs of the Amur-Sakhalin region. Bear is the largest predator of the taiga in the Amur river basin. It is also a commercial animal, the meat of which is used as food and for medical purposes. The mythological image of the bear is associated with the master of all bears. Furthermore, bear is considered today to be a supernatural ancestor of humans. Wounded by a bear, a hunter entered special category of taboo people: he was settled out separately from the community, changed his name and complied with other prohibitions in order to protect the community from spirits. They were based, first of all, on the desire of the collective to protect themselves from the negative influence of angry supernatural beings, who through a guilty hunter could show harmful force. The wounded man was marked with a new name / nickname instead of the usual, changed its spatial location, as far as possible from the homes of relatives. In some territorial groups of the indigenous peoples of the Amur-Sakhalin region, such beliefs and rituals are preserved to the present time. 

KEYWORDS: Amur basin, Manchu-Tungus, Nivkhs, hunting, set of beliefs, rituals, taboo  

УДК 39:930.85

DOI 10.31250/2618-8619-2018-2-226-235

 

Bibliography

Арсеньев В. К. Путевой дневник 1. 1914–1925 гг. // Архив ПЦРГО-ОИАК. Ф. В. К. Арсеньева. Оп. 1. Д. 27. Л. 64, 230, 263–264, 267. 

Арсеньев В. К. Сквозь тайгу. М., 1949. 

Березницкий С. В. Этнокультурные контакты, этническая история и духовная культура коренных народов Нижнего Амура и Сахалина. Этнографические исследования 1998 г. // Архив ИИАЭНДВ ДВО РАН. Ф. 1. Оп. 2. Д. 416. Владивосток, 1999а. 711 л. 

Березницкий С. В. Мифология и верования орочей. СПб., 1999b. 

Березницкий С. В. Этнические компоненты верований и ритуалов коренных народов амуро- сахалинского региона. Владивосток, 2003. 

Березницкий С. В. Материалы по культуре бикинских и анюйских удэгейцев, селемджинских эвенков. Этнографические исследования 2003–2004 гг. // Архив ИИАЭНДВ ДВО РАН. Ф. 1. Оп. 2. Д. 559. Владивосток. 2004а. 775 л. 

Березницкий С. В. Трансформация культурного комплекса у селемджинских эвенков // Этнос и культура в условиях общественных трансформаций. Владивосток, 2004b. С. 37–56. 

Березницкий С. В. Материалы по культуре хоккайдских айнов, амгуньских негидальцев и эвенков, горинских нанайцев. Этнографические исследования 2005 г. // Архив ИИАЭНДВ ДВО РАН. Ф. 1. Оп. 2. Д. 585. Владивосток, 2006. 847 л. 

Березницкий С. В. Верования и обряды амурских эвенков // Россия и АТР. 2007. № 1. С. 67–75.

Березницкий С. В. Ритуальная идентификация в духовной культуре коренных народов Амура // Тихоокеанская Россия в истории Российской и восточноазиатской цивилизаций: V Крушановские чтения. 2006: в 2 т. Владивосток, 2008. Т. 1. С. 65–73. 

Березницкий С. В., Сем Т. Ю., Тураев В. А. Верования и обряды. Духовная культура // История и культура дальневосточных эвенков: историко-этнографические очерки. СПб., 2010. С. 222–251. 

Богословская Л. С. Киты Чукотки. Наследие Берингии. М., 2003. Вып. 1. 

Василевич Г. М. Древние охотничьи и оленеводческие обряды эвенков // Сборник МАЭ. М.; Л., 1957. Т. 17. С. 151–186. 

Василевич Г. М. Эвенки. Историко-этнографические очерки (XVIII — начало XX в.). Л., 1969. 

Василевич Г. М. Этнонимы в фольклоре // Фольклор и этнография. Л., 1970. С. 29–32. 

Василевич Г. М. О культе медведя у эвенков // Сборник МАЭ. Религиозные представления и обряды народов Сибири в XIX — начале XX века. Л., 1971. Т. 27. С. 150–169. 

Геннеп А. ван. Обряды перехода. Систематическое изучение обрядов. М., 1999. 

Дюркгейм Э. Элементарные формы религиозной жизни: тотемическая система в Австралии. М., 2018. 

Забияко А. П. Сакральное // Культурология XX век. Энциклопедия. М., 2007. Т. 2. С. 440–441. 

Крейнович Е. А. Нивхгу. Загадочные обитатели Сахалина и Амура. М., 1973. 

Мамчева Н. А. Музыкальные инструменты медвежьего праздника // Обрядовые музыкальные инструменты аборигенов Сахалина. Южно-Сахалинск, 2003. С. 8–44. 

Мосс М. Общества. Обмен. Личность: труды по социальной антропологии. М., 1996. 

Никифоровская А. Доклад врача отряда № 19 о работе в орочском районе ДВК. Протокол производственно-технического совещания Далькрайздрава 26.8.1932 // ГАРФ. Ф. 3977. Оп. 1. Д. 804. Л. 17. 

Нивхско-русский словарь. М., 1970. 

Подмаскин В. В. Народные знания удэгейцев. Историко-этнографическое исследование по материалам XIX–XX вв. Владивосток, 1998. 

Рубцова Е. С. Материалы по языку и фольклору эскимосов (чаплинский диалект) [Тексты с коммент.]. М.; Л., 1954. 

Рэдклифф-Браун А. Р. Структура и функция в примитивном обществе. Очерки и лекции. М., 2001. 

Сидоров Н. П. Материалы об орочах. 1975 // Советско-Гаванский районный краеведческий музей. Ф. 45/1. Л. 11. 

Сравнительный словарь тунгусо-маньчжурских языков: материалы к этимологическому словарю: в 2 т. Л., 1975. Т. 1: А–Н; 1977. Т. 2: О–Э. 

Таксами Ч. М. Нивхи (современное хозяйство, культура и быт). Л., 1967. 

Фрейд З. Тотем и табу: психология первобытной культуры и религии. М., 1923. 

Хасанова М. М. Река в мировоззрении народов Нижнего Амура (к проблеме культурогенеза) // Реки и народы Сибири. СПб., 2007. С. 182–216. 

Христофорова О. Б. Логика толкований: фольклор и моделирование поведения в архаических культурах. М., 1998. 

Христофорова О. Б. Медведь и сом: типология мотива // Миф, символ, ритуал. Народы Сибири. М., 2008. С. 193–221. 

Цинциус В. И. Воззрения негидальцев, связанные с охотничьим промыслом // Сборник МАЭ. Религиозные представления и обряды народов Сибири в XIX — начале XX века. Л., 1971. Т. 27. С. 170–201.

Штернберг Л. Я. Гиляки, орочи, гольды, негидальцы, айны. Статьи и материалы. Хабаровск, 1933. 

Элиаде М. Священное и мирское. М., 1994. 

Austerlitz R. Gilyak Religious Terminology in the Light of Linguistic Analysis // The Transactions of the Asiatic Society of Japan. 1959. Vol. 7. P. 211–213.