Golubkova O. V. Ethnopsychological Aspects of the Perception of “Stranger” Spirits in The Folk Beliefs of Russians and Komi in Western Siberia

OLGA V. GOLUBKOVA — Candidate of Historical Sciences, Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch of the Rusian Academy of Sciences (Russia, Novosibirsk) 

E-mail: Olga-11100@yandex.ru

 

 Download  |  Go to Issue #2. 2019

 

ABSTRACT. Our conclusions are based on ethnographic field materials collected in different regions of Western Siberia, mainly among Russians and Komi, as well as Ukrainians, Belarusians and Mordovians. Their ancestors settled in Siberia at the turn of the twentieth century. For these ethnic groups the sacred and dangerous loci are sanctuaries and cemeteries of the peoples who settled in the region earlier (Khanty, Mansi, Tatars, indigenous peoples of Siberia). They believe that burial practices and rituals and especially abandoned graves of other ethnic groups are not safe for the newcomers. In our field materials this is reflected in the emotional stories about ghosts and hostile spirits associated with the native population of Western Siberia. Thus, we can observe cases of ethnic and cultural divergence, which is based on the opposition between Orthodox Christian and “non-Christian” (pagan or Muslim) worship. Many Russian and Komi informants believe Siberian peoples to have magical powers. In order to provide protection from hostile spirits and wizards of indigenous peoples, Russians and Komi use Christian amulets. In addition, they seek mystical protection from their ancestors, which is typical of those being far from their homeland. For this reason, incorporating “alien” lands into one’s “own” space appears to be essential for a person’s psychological comfort at a new place. 

KEYWORDS: mythology, Russian, Komi, Western Siberia, “own” — “alien”, cult of ancestors, psychological adaptation 

УДК 159.922.4

DOI 10.31250/2618-8619-2018-2-169-175

 

Bibliography

ПМА 2000. Русские, с. Нижний Коен, Искитимский район, Новосибирская область. 

ПМА 2004a. Коми, с. Мужи, Ямало-Ненецкий автономный округ. 

ПМА 2004b. Коми, пос. Ямгорт, Ямало-Ненецкий автономный округ. 

ПМА 2004c. Коми, пос. Овгорт, Ямало-Ненецкий автономный округ. 

ПМА 2005a. Русские, с. Васисс, Тарский район, Омская область. 

ПМА 2005b. Русские, д. Гриневичи, Тарский район, Омская область. 

ПМА 2009. Русские, с. Зыряновка, Заринский район, Алтайский край. 

ПМА 2011a. Коми, с. Саранпауль, Ханты-Мансийский автономный округ — Югра. 

ПМА 2011b. Коми, пос. Сосьва, Ханты-Мансийский автономный округ — Югра. 

ПМА 2013. Русские. г. Болотное. 

Ансимова О. А., Голубкова О. В. Мифологические персонажи домашнего пространства в народных верованиях русских (этнографический и лексикографический аспекты) // Археология, этнография и антропология Евразии. 2016. № 3 (44). С. 130–138. 

Гемуев И. Н. Мировоззрение манси: Дом и Космос. Новосибирск, 1990. 

Голубкова О. В. Этнокультурное взаимодействие северных коми-зырян и русских в сфере сакрального символизма // Археология, этнография и антропология Евразии. 2006. № 3 (27). С. 101– 111.

Ермакова Е. Е., Лискевич Н. А. Сакральная география ижемцев Нижнего Приобья // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2011. № 1 (14). С. 168–176. 

История Ямала: в 2 т. Екатеринбург, 2010. Т. 1: Ямал традиционный. Кн. 1: Древние культуры и коренные народы. 

Криничная Н. А. Русская мифология: мир образов фольклора. М., 2004. 

Повод Н. А. Коми Северного Зауралья (XIX — первая четверть XX в.). Новосибирск, 2006. 

Теребихин Н. М. Метафизика Севера. Архангельск, 2004. 

Шипилов А. В. «Свои», «чужие» и другие. М., 2008. 

Шкурко Т. А. Отношения к «своим/чужим», «близким/далеким» жителей городов разного типа // Социальная психология и общество. 2013. № 4. С. 81–95. 

Штихве Р. Амбивалентность, индифферентность и социология чужого // Журнал социологии и социальной антропологии. 1998. Т. 1, № 1. С. 41–53.