Panáková J. Dealing With Grief Through Photography (Providensky District, Chukotka)

JAROSLAVA PANÁKOVÁ — PhD, Institute for Social Anthropology, University in Bratislava (Slovakia, Bratislava) 

E-mail: haliganda@gmail.com, jaroslava.panakova@fses.uniba.sk

 

 Download  |  Go to Issue #2. 2019

 

ABSTRACT. Carried out among the Yupik and Chukchi people in Providensky Disrict, Chukotka, the study demonstrates how portrait photography is being adopted to the local cultural modes of coping with grief and bereavement and how, if at all, visuality challenges these modes. Although photography in Russian Beringia is a Soviet import, the locals manage to invent their own ways of its use. For instance, gravestone photographs represent a case of Soviet influence: not only the photographs, but the entire genre has been borrowed. However, the photographs are also incorporated into the existing practices such as “feeding” of the spirits and belief in “return”. It is suggested that photography in this case neither effaces, nor deeply transforms the existing modes of commemoration and mourning; nevertheless, it enables us to explore those facets of emotions that have not been studied before in the context of the existing ritual practices. 

KEYWORDS: grief, grave photography, commemoration practices, Chukotka 

УДК 77:393(571.651)

DOI 10.31250/2618-8619-2018-2-201-208

 

Bibliography

Арутюнов С. А., Крупник И. И., Членов М. А. «Китовая аллея». Древности островов пролива Сенявина. М., 1982. 

Барт Р. Camera lucida. Комментарий к фотографии. М., 1997. 

Богораз В. Г. Чукчи. Ч. 2. Религия. Л., 1939. 

Крупник И. И. Зимние «личные» праздники у азиатских эскимосов // Этнокультурные процессы в современных и традиционных обществах. М., 1979. С. 28–42. 

Крупник И. И. Эскимосы // Семейная обрядность народов Сибири. Опыт сравнительного изучения. М., 1980. С. 207–215. 

Крупник И. И. (сост. и запись). Пусть говорят наши старики: рассказы азиатских эскимосов- юпик. Записи 1975–1987 гг. М., 2000. 

Крупник И., Членов М. Перемещения юпиков. Изменения и выживание в Беринговом проливе, 1900–1960. Фэрбанкс, 2013. 

Опарин Д. Поминальный обряд азиатских эскимосов и современное ритуальное пространство Нового Чаплино и Сиреников // Этнографическое обозрение. 2013. № 2. С. 55–69. 

Bodenhorn B. He Used to Be My Relative: Exploring the Basis of Relatednessamong Inupiat of Northern Alaska // Cultures of Relatedness: New Approaches to the Study of Kinship. Cambridge, 2000. P. 128–148. 

Bourdieu P., Boltanski L., Castel R., Chamboredon J-C., Schnapper D. Photography. A Middle-brow Art. Cambridge, 1990. 

Delaplace G. L’Invention des morts. Sépultures, fantômes et photographies en. Mongolie contemporaine (Nord-Asie 1). Paris, 2008. 

Edwards E. Tracing photography. // Made to be Seen: Perspectives on the History of Visual Anthropology. Chicago, 2011. P. 159–189. 

Hamayon R. N. La chasse à l’âme: esquisse d’une théorie du chamanisme sibérien. Nanterre, 1990.

Radley A. What People Do with Pictures. // Visual Studies. 2010. Vol. 25, № 3. P. 268–279. 

Vaté V. Le Rituel de mort volontaire: rendre l’âme pour perpétuer la vie. Chémins d’étoiles // Imaginaires du Grand Nord. 2003. Vol. 10. P. 55–61. 

Vaté V. The Kęly and the Fire: An Attempt at Approaching Chukchi Representations of Spirits // La nature des esprits. Humains et non-humains dans les cosmologies autochtones. Québec, 2007. P. 219–239.