Pavlinskaya L. R. Landscape Features in the Epics and Ritual Texts of the Turks of Siberia (Late 19th — Early 20th Centuries)

LARISA R. PAVLINSKAYA — Candidate of Historical Sciences, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Russia, Saint Petersburg)

 

 Download  |  Go to Issue #2. 2019

 

ABSTRACT. The article aims to investigate the role of landscape in various folklore genres of the Turkic peoples of Siberia in the late nineteenth — early twentieth centuries. The analysis of source materials shows that descriptions of the main characters’ homelands in the epics and those of their travel paths and battlefields represent an image of mythological space. In this space the epic plot unfolds, providing its content with a truly sacral character. One can also observe an extraordinary similarity between epic landscapes and the depictions of supreme deities and spirits habitats in ritual texts. This is explained by the fact that mythology, as a primordial form of emotional and imaginative perception of the world which contained a primary impulse of the human creative energy, laid a basis for the formation of culture at the early stages of history. Its role is as great in later periods, especially in traditional nonliterary cultures, where it was one of the most important sources of people’s orientation in the outer world. The strongly pronounced mythological character of space in the epic tales of the Turkic peoples of Siberia and its explicit genetic connection with ritual texts make it possible for us to see the traces of the earliest stages of development of the epic tradition, when both the plot of an epic and its performance were important parts of the religious ritual culture. 

KEYWORDS: landscape, epics, mythological worldview, Turks of Siberia 

УДК [398.221+398.224](=512.1)

DOI 10.31250/2618-8619-2018-2-97-103

 

Bibliography

Алтын Сырыг // Шорские героические сказания. Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока / изд. подгот. А. И. Чудояков, Р. Б. Назаренко. Сказитель П. И. Кыдыяков. М.; Новосибирск, 1998. Т. 17. С. 322–436. 

Анохин А. В. Материалы по шаманству у алтайцев, собранные во время путешествий по Алтаю 1910–1912 гг. по поручению Русского Комитета для изучения Средней и Восточной Азии. СПб., 1924. (Сборник МАЭ. Т. 4). 

Жирмунский В. М. Тюркский героический эпос. Л., 1971. 

Кан Кес // Дыренкова Н. П. Шорский фольклор. М.; Л., 1940. С. 25–72. 

Катанов И. Ф. Образцы народной литературы тюркских племен. Изданные В. Радловым. СПб., 1907. Т. [2] VI, XXV. Ч. 9: Наречия урянхайцев (сойотов), абаканских татар и карагасов. 

Маадай-Кара. Алтайский героический эпос. М., 1973. 

Мелетинский Е. М. Происхождение героического эпоса. Ранние формы и архаические памятники. М., 2004. 

Неклюдов С. Ю. Заметки о мифологической и фольклорно-эпической символике у монгольских народов: символика золота // Etnografia Polska. Wroclaw; Warszawa; Krakov; Gdansk, 1980. T. 24, zesz. 1. С. 65–94.

Очи-Бала // Алтайские героические сказания. Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Сказители: А. Калкин, Т. Чачияков, С. Сабдин / пер. З. С. Казагачевой. Новосибирск, 1997. Т. 15. 

Павлинская Л. Р. Некоторые аспекты семантики металлов в культуре тюрков Сибири XIX — начала XX в. // Культурное наследие народов Сибири и Севера: материалы IV Сибирских чтений, 12–14 октября 1998 г. СПб., 2000. С. 181–188. 

Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Пространство и время. Вещный мир. Новосибирск, 1988. 

Элиаде М. Аспекты мифа. М., 2000.