Pivneva E. A. “What Haven’t We Been Through”: Some Aspects of the Ethnic Identity of the Aboriginal Peoples of Siberia

ELENA A. PIVNEVA — Candidate of Historical Sciences, Institute of Ethnology and Anthropology of the Russian Academy of Sciences (Russia, Moscow) 

E-mail: pivnel@mail.ru

 

 Download  |  Go to Issue #2. 2019

 

АBSTRACT. The article attempts to look into the ethnic identities of the aboriginal peoples of Siberia from the perspective of their personal opinions, emotions and feelings. Every ethnologist faces similar issues, but they tend to remain sidelined in their field diaries and rarely become a separate research topic. The article is based on the life stories of Khanty and Mansi of different generations, who were interviewed by the author during her field studies. The study examines the ethnicity-related emotional component of these life stories and attempts to identify social determinants of personal ethnic identity. Special attention is paid to the stigmatization and labelling of the aboriginal peoples of Siberia, which seems to have a great impact on their self-identity and can cause deviant behavior. Finally, I argue that personal emotions can be understood only in correlation with the general system of values of an ethnic community, which, in turn, depends on the community’s lifestyle and its specific social and political circumstances. 

KEYWORDS: aboriginal peoples of Siberia, ethnic identity, life stories, emotions, feelings, stigmatization, aboriginal policy 

УДК 39(571.51)

DOI 10.31250/2618-8619-2018-2-74-80

 

Bibliography

ПМА 2010; 2012. Ханты-Мансийский автономный округ — Югра. 

Алексеева Л. В. О некоторых результатах изучения Обь-Иртышского Севера 1917–1941 гг. (к вопросу о советской модернизации в Ханты-Мансийском и Ямало-Ненецком автономных округах) // Современное состояние и перспективы развития этнографических музеев Ханты-Мансийского автономного округа в новом тысячелетии: материалы окружной науч. конф. 29 ноября — 2 декабря 2004 г. Ханты-Мансийск, 2005. С. 33–42. 

Батьянова Е. П. Метаморфозы этнической самоидентификации // Этническая культура: проблема самосохранения в современном контексте (культурологические очерки). М.; Нальчик, 1997. С. 148–161. 

Ершов М. Ф. Литературный текст как историко-этнографический источник: по материалам произведений писателей Югры, Урала и Южной Сибири. Ханты-Мансийск, 2015. 

Куропятник М. С. От стигмы к самоутверждению: понятие «коренной народ» в современном дискурсе // Журнал социологии и социальной антропологии. 2002. № 1. С. 161–173. 

Лебедева Н. М. Социальная психология этнических миграций. М., 1993. 

Лярская Е. В. Северные интернаты и трансформация традиционной культуры (на примере ненцев Ямала): дис. ... канд. ист. наук. СПб., 2003. 

Межуев В. М. Культура в контексте модернизации и глобализации // Теоретическая культурология. М.; Екатеринбург, 2005. С. 311–318. 

Народы Советского Севера (1960–1980-е годы). М., 1991. 

Огрызко В. В. Опыт для других. Заметки о прозе Еремея Айпина // Айпин Е. Д. У гаснущего очага: повесть в рассказах о верованиях, обычаях, обрядах и преданиях народа ханты (остяков) Обского Севера. Екатеринбург, 1998. 

Смоляк А. В. О взаимоотношениях народов Севера и Сахалина Хабаровского края с окружающим населением. 1981 г. // Экологическая экспертиза. Народы Севера России. 1981–1984 годы. М., 2006. С. 176–180. 

Туголуков В. А. О положении коренного населения р. Кур (Хабаровский сельский район). 1981 г. // Экологическая экспертиза. Народы Севера России. 1981–1984 годы. М., 2006. С. 181–186.