Terekhina A. N., Volkovitskiy A. I. “V Tundre Eto Ne Terpit”: Notes on the Yamal Nenets Representations of their Culture

ALEXANDRA N. TEREKHINA — Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Russia, Saint Petersburg) 

E-mail: arda-gavanj@mail.ru 

 

ALEXANDER I. VOLKOVITSKIY — the Sociological Institute of the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Russian Academy of Sciences (Russia, Saint Petersburg)

 

 Download  |  Go to Issue #2. 2019

 

ABSTRACT. The paper presents several cases demonstrating how both sedentarized and nomadiс Nenets imagine a “proper” culture and variations of its representation, and how they exercise their “right for the culture”. Sharing the ideas about the close interaction between “the tundra” and “the settlement”, the authors reflect on the diversity of the views of these communities upon nomadic life and illustrate these views with sketches from their own tundra experiences. Those include the contexts of using the “terpit/ne terpit” (lit. does not tolerate) characteristic which can be applied to objects, phenomena, or human behavior. The cross-cutting theme of the article appears to be that of “an anthologist in the field”, which highlights the transformation of the researchers’ inner feelings, their understanding of their own position in the Nenets society and its flexibility. Particular attention is paid to cinema, which, as a special research tool, allowed the scholars to explore individual, group and collective emotions of the Arctic nomads. The article is based on the data obtained during the year long fieldwork on the Yamal Peninsula in 2015–2016 in the families of private reindeer herders of Yarsalinskaya tundra who roam in between the rivers of Yuribey and Mordyakha. 

KEYWORDS: Nenets, Yamal, nomads, reindeer herders, national intelligentsia, cultural representation, anthropological fieldwork  

УДК 39(=511.2)

DOI 10.31250/2618-8619-2018-2-193-200

 

Bibliography

ПМА 2015–2016. Ямальский район, Ямало-Ненецкий автономный округ. 

Бурыкин А. А. «Женское лицо» интеллигенции современных малочисленных народов Севера России и его взгляд на традиционную культуру // Женщина в мире мужской культуры: путь к себе: материалы междунар. науч. конф. 15–17 июля 1999 г. СПб., 1999. С. 39–42. 

Евладов В. П. По тундрам Ямала к Белому острову. Тюмень, 1992. 

Евладов В. П. Полярная зимовка: Северо-Обская ихтиологическая экспедиция Всесоюзного арктического института 1935–1936 годов. Екатеринбург, 2008. 

Головнёв А. В., Перевалова Е. В., Абрамов И. В., Куканов Д. А., Рогова А. С., Усенюк С. Г. Кочевники Арктики: текстово-визуальные миниатюры. Екатеринбург, 2015. 

Лярская Е. В. Культурная ассимиляция или два варианта культуры? (на примере ненцев Ямала) // Антропология. Фольклористика. Лингвистика. СПб., 2001. Вып. 1. С. 36–55. 

Лярская Е. В. Женские запреты и комплекс представлений о нечистоте у ненцев // Антропологический форум. 2005. № 2. С. 317–326. 

Лярская Е. В. «Кому-то тоже надо и в городе жить...»: некоторые особенности трансформации социальной структуры ненцев Ямала // Этнографическое обозрение. 2016. № 1. С. 54–70. 

Надь З. Телевидение и проблемы интерпретации культурных явлений у васюганских хантов // Этнографическое обозрение. 2013. № 2. С. 24–36. 

Харючи Г. П. Традиции и инновации в культуре ненецкого этноса (вторая половина XX века). Томск, 2001. 

Graburn N. H. H. Television and the Canadian Inuit // Etudes Inuit Studies. 1982. № 6 (1). P. 7–17. 

Ingold T. The Skolt Lapps Today. Cambridge, 1976.