Yeranosyan A. A. The Decaying Model of Traditional Family and the Genealogical Tree: the Visual Representation of Genealogical Memory in the Soviet Armenia

ARGAM A. YERANOSYAN — Institute of Archeology and Ethnography National Academy of Scienc- es; National Museum of Armenian Ethnography and History of Liberation Struggle in the Memorial Complex of Sardarapat Battle (Republic of Armenia, Yerevan)
E-mail: agyeranos@gmail.com

 

 Download  |  Go to Issue #2. 2019

 

ABSTRACT. The article discusses the typology of genealogical trees in the genealogical tradition of Soviet Armenia and analyzes the major practices of their representation. Ancestral or genealogical tree is a schematic and graphic (involving brackets, lines, horizontal and vertical aligning, etc.) representation of kin relations and genealogical history (from synchronic and diachronic perspectives), which takes the shape of a symbolic “tree” — a genealogical table, concentric ring table, generation catalogue, etc. The author suggests looking into this topic in the two major research contexts: memory study and paradigm study of generations.

KEYWORDS: genealogical tree, historical memory, generations, Armenian aristocracy, blood kin groups, tradition, national symbol

 

УДК 929.521
DOI 10.31250/2618-8619-2019-2(4)-63-71

 

REFERENCES

  • ПМА 2013. Армавир; Ереван, Республика Армения.
  • Абрамян Л., Демирханян А. Мифологема близнецов и мировое дерево // Историко- филологический журнал АН АрмССР. 1985. № 4. С. 66–84.
  • Ассман Я. Культурная память: письмо, память о прошлом и политическая идентичность в вы- соких культурах древности. М., 2004.
  • Ачарян Р. Корневой словарь армянского языка. Ереван, 1925–1935. Т. 1–7 (на арм. яз.). Всесоюзная перепись населения 1959 года. Национальный состав населения по республикам
  • СССР // Приложение Демоскопа Weekly. № 813–814. 6–19 мая 2019 г. URL: http://www.demoscope. ru/weekly/ssp/census.php?cy=3 (дата обращения: 20.05.2019).
  • Драсханакертци О. История Армении. Ереван, 1984.
  • Мангейм К. Проблема поколений // Новое литературное обозрение. 1998. № 2 (30). С. 7–47.
  • Марутян А. К вопросу об иконографическом восприятии памяти Первой мировой войны в ар- мянской действительности // Историко-филологический журнал. 2013. № 1. С. 3–21.
  • Марутян А. Память о геноциде как фактор формирования новой идентичности (конце 1980-х — начало 1990-х годов) // Историко-филологический журнал. 2005. № 1. С. 55.
  • Мнацаканян А. Армянское орнаментальное искусство. Ереван, 1955. С. 301–303 (на арм. яз.). Мхитар Севастийский. Новый Айказянский словарь. Венеция, 1744. Т. 1 (на арм. яз.). Хальбвакс М. Социальные рамки памяти. М., 2007.
  • Хаттон П. Х. История как искусство памяти. СПб., 2004. С. 39–41.
  • Хоренаци М. История Армении. Ереван, 1990.
  • Anderson B. Imagined Communities. London; New York, 2006.
  • Artsruni T. History of the House of Artsrunik. Detroit, 1985.
  • Colle J., Malcolm C. Visual Anthropology as a Research Method. Albuquerque, 1986.
  • Schwartz B. The Social Context of Commemoration: A Study in Collective Memory // Social Forces. 1982. Vol. 61, № 2. Р. 374–402.