Andreeva J. O. The Last Molokans in Contemporary Georgia

JULIA O. ANDREEVA — Candidate of Historical Sciences, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Russia, St. Petersburg)
E-mail: Julia.o.andreeva@gmail.com

 

 Download  |  Go to Issue #2. 2019

 

ABSTRACT. The article is devoted to the contemporary situation of the Molokan religious group in Georgia. The Molokan sect appeared in the eighteenth century in the central provinces of the Russian Empire. They started to be expelled to Transcaucasia in 1830 when they were declared an “especially dangerous sect”. Today due to different reasons the majority of Molokans have migrated to Russia and other countries. In Armenia, Georgia and Azerbaijan there are only several villages where Molokans still live compactly and try to maintain their traditional way of life. The field materials collected by the author show almost complete disappearance of this religion in Georgia due to its adepts’ migration to Russia. The author defines traditional Molokan features, which can be ob- served in the vanishing community. In the former Molokan villages there can be still found religious gatherings which appear to be in their final days. The author describes the role of religion in today’s Molokan community and brings the informants’ stories about the practices of the past and relations with their Georgian neighbors.

KEYWORDS: migration, sects, Molokans, religious minority, village

 

УДК 28(479.22)
DOI 10.31250/2618-8619-2019-2(4)-16-26

 

REFERENCES

  • ПМА 2018. Грузия, май 2018 г.
  • Беженцева А. Страна Духобория. Тбилиси, 2007.
  • Гвасалия Г. Положение русской общины и русского языка в Грузии // Аналитический портал
  • «Кавказского дома». 11.04.2013. URL: http://regional-dialogue.com/ru/положение-русской-общины- и-русского-я/ (дата обращения: 20.02.2019).
  • Долженко И. В. Хозяйственный и общественный быт русских крестьян Восточной Армении (конец XIX — начало XX в.). Ереван, 1985.
  • Иванова Ю. В. Особенности жизни в сельских общинах русских сектантов Закавказья: тради- ции и инновации // Духоборцы и молокане в Закавказье. М., 1992. С. 26–44.
  • Иникова С. А. Проблемы этноконфессиональных групп духоборцев и молокан // Фактор этно- конфессиональной самобытности в постсоветском обществе. М., 1998. С. 84–104.
  • Исмаил-Заде Д. И. Русское крестьянство в Закавказье (30-е годы XIX — начало XX в.). М., 1982.
  • Комарова О. Д. Современная миграция населения из русских сел Закавказья // Духоборцы и молокане в Закавказье. М., 1992. С. 105–144.
  • Комахия М. Славянское население Грузии // Центральная Азия и Кавказ. 2007. № 4 (52). С. 152– 165.
  • Маркушин Е. В. Воспоминания. Краснодар, 2014.
  • Мельникова Е. А. Воспоминания об «исходе» и этническая идентичность финнов-ингерман- ландцев в переселенческой Карелии // Материалы полевых исследований МАЭ РАН. СПб., 2014. Вып. 14. С. 51–70.
  • Свод статистических данных о населении Закавказского края, извлеченных из посемейных списков 1886 г. Тифлис, 1893.
  • Семенов И. Я. История закавказских молокан и духоборов. Ереван, 2001.
  • Ямсков А. Н. Этнические различия в социально-профессиональном составе сельского русского и коренного населения Закавказья // Духоборцы и молокане в Закавказье. М., 1992. С. 144–160.