Mazalova N. Ye. The Concept of Combining the Visual Image and the Word in a Single Exhibition Space

MAZALOVA Nataliya Ye. — Candidate of Historical Sciences, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Russia, Saint Petersburg). E-mail: mazalova.nataliya@mail.ru

 

 Download  |  Go to Issue #1. 2018

 

ABSTRACT. The article analyzes the author’s concept of synthesis of visual and verbal images in a single exhibition space on the example of the Modern Northern European city: visual image and word project. The combination of different types of art — artistic photography, video presentation and narrative of urban folklore allowed to present a complex image of the Northern European city (we have focused on Vyborg, St. Petersburg, and several Finnish cities). In a single exhibition space there is a synthesis of arts: art photography and texts retain some independence and, at the same time, participate in the creation of a new integral artistic text. Verbal and visual images have common features: they are characterized by historicism, they are mythological, they are distinguished by symbolism, they manifest the author’s beginning. In a single exhibition space, both written texts and photography become an iconographic language. The author also notes the difference between the two images: the expressiveness and emotionality of the verbal image is achieved through language; the visual image of the city has its own specifics — it is visual, dynamic, concrete. Visual and verbal images do not only complement and enrich each other, but they also come into conflict. The interaction of texts belonging to different types of art results in a new artistic text; this new text has a more informative and emotional impact on the viewer than the photo or verbal text taken separately.

KEYWORDS: visual image, word, urban mythology, synthesis of arts, artistic photography, single exhibition space

DOI 10.31250/2618-8619-2018-1-60-70

 

BIBLIOGRAPHY

  • Абашев В. В. Пермь как текст. Пермь в русской культуре и литературе ХХ в. Пермь: Изд-во Пермского ун-та, 2000. 404 с.
  • Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М.: Издательская группа «Прогресс»; «Универс», 1994. 616 с.
  • Барт Р. Риторика образа // Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1989. С. 297–319.
  • Ванслов В. В. Эстетика, искусство, искусствознание. М.: Изобразительное искусство, 1983. 440 с.
  • Выборг глазами петербуржцев. 2015 // Санкт-Петербургские ведомости. 2015. 11 авг.
  • Выставка «Выборг глазами петербуржцев» 2015.  (дата обращения: 15.05.2018).
  • Каган М. С. Морфология искусства. Историко-теоретическое исследование внутреннего строения мира искусства. Л.: Искусство, 1972. 440 с.
  • Лангер С. Философия в новом ключе: Исследование символики разума, ритуала и искусства. М.: Республика, 2000. 287 с.
  • Лотман Ю. М. Об искусстве. СПб.: Искусство, 1998. 704 с.
  • Лотман Ю. М. Символика Петербурга и проблемы семиотики города // Труды по знаковым системам XVIII. Семиотика города и городской культуры. Петербург. Тарту, 1984. Вып. 664. Ученые
  • записки Тартуского государственного университета. С. 30–45.
  • Мазаев А. И. Проблема синтеза искусств в эстетике русского символизма. М.: Наука, 1992. 326 с.
  • Мазалова Н. Е. «Опальный принц в империи лотков» // Инновации в антропологии: новые направления, объекты и методы в российских антропологических исследованиях. М.: ИЭА РАН, 2015. С. 122–139.
  • Мазалова Н. Е. «Рыцарь, вернувшийся из походов»: образ Выборга в представлениях петербуржцев // Радловский сборник. Научные исследования и музейные проекты МАЭ РАН в 2015 г. СПб.: МАЭ РАН, 2016. С. 235–232.
  • Мазалова Н. Е. Выставка «Выборг в исторической памяти горожан: визуальный образ и слово // LiteraruS. 2017а. № 2 (55). С. 82–88.
  • Мазалова Н. Е. «Ты в центре Петербурга — в центре мира»: мифологические представления горожан» // Антропология Петербурга. СПб.: МАЭ РАН, 2017б. Ч. 1. С. 377–401.
  • Оводова С. Н. Слово и визуальный образ в современной культуре // Вестник Омского университета. 2013. № 1. С. 151–153.
  • Полевые исследования автора в Санкт-Петербурге в 2015, 2016, 2017 гг.
  • Ростова Н. Выборг глазами и устами петербуржцев 2015 // Выборг (газета). 2015. 6 авг.
  • Топоров В. Н. Петербургский текст русской литературы. М.: Наука, 2009. 820 с.
  • Шоров О. Н. Формирование теории синтеза и пути ее развития // Школа ПроАрт. — 2009. (дата обращения: 25.03.2018).
  • Ninisto M. Kuin voittamaton ritari // Karjala torstaina. 2017. № 12. Tamikuutta. 2017.