Stanyukovich M. V., Fedorov R. V. Urgent Anthropological Field Work in Southeast Asia. The North of Cambodia and the South of the Philippines

STANYUKOVICH Maria V. — Candidate of Historical Sciences, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Russia, Saint Petersburg). E-mail: mstan@kunstkamera.ru

FEDOROV Rodion V. —  PhD-student, Institute for Linguistic Studies of the Russian Academy of Sciences (Russia, Saint Petersburg). E-mail: rod.fedorov@gmail.com

 

 Download  |  Go to Issue #1. 2018

 

ABSTRACT. We present an overview of the fieldwork in Cambodia and the Philippines in 2017–2018, mainly focused on the endangered indigenous cultures. The research concentrated on oral literature, ethnobotany of betel and traditional wine making, shamanism, sorcery and healing. Different backgrounds of the two authors added to the understanding of differences and to defining similarities of the insular and mainland cultures.
In Cambodia, we were a part of an expedition organized by linguists, who concentrated on the survey of Bakhnaric languages of Ratanakiri province, initiated in 2015. M. V. Stanyukovich resumed the ethnographic survey of the area, started three years ago, working with the Tampuan, Kroeng, Katyok, and getting collateral materials in the adjacent Kmer and Lao villages. R. V. Fedorov participated in both surveys. 

In the Philippines, the most fruitful work proved to be on the island of Mindanao, among the Tboli of South Cotabato and the Sama-Bajau of Davao. We managed to record the performance of the Tudbulul epic in Tasiman, Lake Sebu, and a number of kata-kata songs of the Sama of Khana-an, Matina Aplaya. We found interesting parallels between the practices of the mananambal, Catholic sorcerers and the healers of Cebu and Siquijor, and those of the kru — shamans and medicine men of the Tampuan and the Kroeng of Cambodia.

KEYWORDS: field work in anthropology, indigenous studies, oral tradition, shamanism, healing, endangered cultures, Cambodia, Philippines, ethnography , ethnobotany, sorcery

DOI 10.31250/2618-8619-2018-1-109-121

 
BIBLIOGRAPHY
  • Дмитренко С. Ю. «Бетельная» лексика в современном кхмерском языке: базовая терминология // Бетель, кава, кола, чат. Жевательные стимуляторы в ритуале и мифологии народов мира. СПб.: МАЭ РАН, 2015. Маклаевский сборник. Вып. 5. С. 89–108.
  • Дмитренко С. Ю. Названия предметов утвари, связанной с употреблением бетельной жвачки, в кхмерском языке // Межцивилизационные контакты в странах Юго-Восточной Азии: исторические перспективы и глобализация. СПб.: Вост. ф-т. СПбГУ, 2017. С. 181–196.
  • Касаткина А. К. На Филиппины с лингвистами. Экспедиция лета 2014 г. // Материалы полевых исследований. МАЭ РАН. СПб.: МАЭ РАН, 2015. Вып. 15. С. 260–279.
  • Клименко С. Б. Категория залога в филиппинских языках (на материале языка йаттука): дис. … канд. фил. наук. СПб.: ИЛИ РАН, 2017. 561 с.
  • Клименко С. Б. Отрицание в йаттука и принципы построения типологии отрицания в филиппинских языках // Acta Linguistica Petropolitana. 2016. № 12 (3). С. 573–627.
  • Кондоминас Ж. Лес священного камня. М.: Наука, 1968. 328 с.
  • Косиков И. Г. Этнические процессы в Кампучии. М.: Наука, 1988. 229 с.
  • Ревуненкова Е. В. Рец. на: Косиков И. Г. Этнические процессы в Кампучии. М.: Наука, 1988 // Народы Азии и Африки. 1990. № 1. С. 187–190.
  • Рид Л. А. Коренные народы — кто они? Происхождение и трансформации // Pilipinas muna! Филиппины прежде всего: К 80-летию Геннадия Евгеньевича Рачкова. СПб.: МАЭ РАН, 2011. Маклаевский
  • сборник. Вып. 4. С. 349–374.
  • Станюкович М. В. Календарь экспедиции на Филиппины 1994–1995 гг. // Материалы полевых этнографических исследований. СПб.: МАЭ РАН, 1998. Вып. 4. С. 66–72.
  • Станюкович М. В. Когда мужчины-жрецы обращаются к духам-помощникам шаманок: эпос, любовная магия и национальные выборы на Филиппинах // Шаманизм и иные традиционные верования
  • и практики: Материалы междунар. конгресса. М.: ИЭА РАН, 2001. С. 177–192.
  • Станюкович М. В. Бетель и другие легкие жевательные стимуляторы растительного происхождения. Основные направления исследования (программа) // Радловский сборник. СПб.: МАЭ РАН, 2010a. С. 323–328.
  • Станюкович М. В. «Сын бетельного ореха и листа бетеля»: символика Areca Catechu и Piper Betle в фольклоре и традиционной культуре ифугао и других народов Филиппин // Этноботаника. Acta Linguistica Petropolitana. СПб.: Наука, 2010b. Т. 6. Ч. 1. С. 306–340.
  • Станюкович М. В. Обзор последних шести экспедиций на Филиппины (2008–2013) и кратких полевых выездов во время работы в Японии (2010) // Радловский сборник. СПб.: МАЭ РАН, 2014. С. 418–428.
  • Станюкович М. В. Черное и белое. Бетель, чернение и подпиливание зубов и колониальные предрассудки // Бетель, кава, кола, чат. Жевательные стимуляторы в ритуале и мифологии народов мира. СПб.: МАЭ РАН, 2015a. Маклаевский сборник. Вып. 5. С. 243–264.
  • Станюкович М. В. Комплексные экспедиции к малым народам Филиппин и Камбоджи 2014–2015: этнография, фольклористика, этнолингвистика, этноботаника // Тез. науч. конф. «Теория и практика исследования этнокультурных комплексов». СПб., 2015b. С. 17–19.
  • Станюкович М. В. От редактора // Бетель, кава, кола, чат. Жевательные стимуляторы в ритуале и мифологии народов мира. СПб.: МАЭ РАН, 2015с. Маклаевский сборник. Вып. 5. С. 7–14.
  • Станюкович М. В. Кокосовая чарка, бамбуковый стакан. Этнография и этноботаника хмельной культуры Юго-Восточной Азии // Сборник МАЭ. СПб.: МАЭ РАН, 2018. Т. 65. С. 29–49.
  • Станюкович М. В. Белая дама и ее либрета // Фольклор и антропология города. Вып. 1 (в печати).
  • Станюкович М. В., Шаскольская Т. И. Библиография петербургской филиппинистики // Pilipinas muna! Филиппины прежде всего!: к 80-летию Геннадия Евгеньевича Рачкова. СПб.: МАЭ РАН, 2011. Маклаевский сборник. Вып. 4. С. 558–581.
  • Стратанович Г. Г. Народные верования населения Индокитая. М.: ГРВЛ; Наука, 1978. 256 с.
  • Чеснов Я. В. Историческая этнография стран Индокитая. М.: Наука, 1976. 300 с.
  • Agriculture et sociétés en Asie du Sud-Est. 1974. № 53-54-55-56. (accessed: 15.04.2018).
  • Basa M. Duterte tells Lumad leaders to prepare for relocation // Rappler. 2018. February. (accessed: 15.04.2018).
  • James J. J. The Subject in Central Sinama. The Thirteenth International Conference on Austronesian Linguistics (ICAL), July 18–23, 2015. 14 p. (accessed: 15.04.2018).
  • James J. J. Central Sinama Voice: A Symmetrical Analysis. MA thesis. Graduate Institute of Applied Linguistics, 2017. 123 p.
  • Intasse M. Eating in Northeastern Cambodia: A Socio-Anthropological Approach to Highland Food in Ratanakiri. Bangkok: White Lotus, 2001. 417 p.
  • Klimenko S. B. Rhythmic fillers in Ifugao hudhuds // Formula: Units of Speech — ‘Words’ of Verbal Art. Working Papers of the Seminar-Workshop, 17–19 May 2017, Helsinki, Finland. 2017. P. 176–187.
  • Mansueto J. B., Sia I. C., Pena de la M. Folk Healing Practices in Siquijor Island. Terminal report. September 2014 — July 2015. Documentation of Philippine Traditional Knowledge and Practices on Health and Development of Traditional Knowledge Digital Library on Health. Siquijor State College, Larena. Preprint. P. 1–35.
  • Mascuñana R. V., Mascuñana E. F. The Folk Healers-sorcerers of Siquijor. Manila: Rex Book Store, Inc., 2004. 131 p.
  • Matras-Troubetzkoy J. Un village en forêt. L’essartage chez les Brou du Cambodge. Paris: SELAF, Peeters Publishers, 1983. 429 p.
  • Sama, Central // Simons G. F., Fennig Ch. D. (eds.). Ethnologue: Languages of the World, Twenty-First Edition. Dallas, Texas: SIL International. Online version. 2018.  (accessed: 15.04.2018).
  • Saurman T. Singing for Survival: Tampuan Music Revitalization as Cultural Reflexivity // Music and Minorities in Ethnomusicology: Challenges and Discourses from Three Continents. Wien: Institut für Voksmusikforschung und Ethnomusikologie, 2012. P. 95–103.
  • Saurman T. Indigenous Music Mediation with Urban Khmer: Tampuan Adaptation and Survival // Journal of Urban Culture Research. 2014. Vol. 8. P. 26–42.
  • Schliesinger J. Ethnic Groups of Cambodia. Bangkok: White Lotus, 2001. Vol. 1. 358 p.; Vol. 2. 313 p.; Vol. 3. 350 p.
  • Simons G. F., Fennig Ch. D. (eds.). Ethnologue: Languages of the World, Twenty-first edition. Dallas, Texas: SIL International. Online version. 2018.  (accessed: 30.05.2018).
  • Stanyukovich M. V. Abstract of the Final Report on the fieldwork in the Philippines in 1994–1995 funded by the Small grant of the Wenner-Gren Anthropological Foundation. Biannual Newsletter of the Wenner-Gren Anthropological Foundation. N. Y., 1997.
  • Stanyukovich M. V. Betel, ‘Lonely Heroes’ and Magic Birth in the Philippines and Beyond: Comparative Mythology, Field Work and Folklore Corpora // Sources of Mythology: Ancient and Contemporary Myths. Proceedings of the Seventh Annual International Conference on Comparative Mythology (15–17 May 2013, Tuebingen). Zurich; Berlin: LIT, 2014. P. 179–206.
  • Stanyukovich M. V. Betel leaf and betel nut in shamanistic practices of the Philippines and Cambodia [Trau cau trong cac thuc hanh shaman clao cua Philippines va Campuchia]. Book of abstracts. ISARS International Society for Academic research on Shamanism. International conference ‘Expanding Boundaries: Ethnicity, Materiality and Spirituality’. Vietnam Museum of Ethnology. Hanoi, 01-04/12/2017. Hanoi, 2017. P. 148–149.