Albedil M. F., Babin A. N. The Ethnographic Collection of Ivan P. Minaev: the Problems of Attribution and Interpretation

MARGARITA F. ALBEDIL — Doctor of Historical Sciences, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Russia, St. Petersburg)
Е-mail: albedil@inbox.ru

ALEXANDER N. BABIN — Postgraduate student, State Institute of Art Studies; State Museum of Oriental Art (Russia, Moscow)
E-mail: babin.edu@gmail.com

 

 Download  |  Go to Issue #1. 2019

 

ABSTRACT. In the nineteenth century the founder of the Russian school of Indology Ivan P. Minaev gathered an extensive collection of Buddhist manuscripts and objects of material culture. The scholar’s written heritage has been studied quite well, but the ethnographic collection he collected has received less attention. Meanwhile, this collection is of considerable value, because Minaev collected and acquired items that were rare at the time. A significant part of the collection consists of artifacts associated with religious beliefs and ritual practices of India and the neighboring countries. The geography of places where artifacts were collected is extensive: it includes various areas of the Indian subcontinent, the Himalayan region among them. One of the main problems arising from the study of Minaev’s collection is a need for correct and reasoned attribution of the objects. Some of the items need not only attribution, but also interpretation of the images. In this article, we use particular examples to show some of the ways to solve these problems.

KEYWORDS: Minaev Ivan Pavlovich, ethnographic collection, Jainism, Hinduism, Sikhism, attribution, interpretation

 

УДК 069.02:39
DOI 10.31250/2618-8619-2019-1(3)-229-238

 

REFERENCES

  • Альбедиль М. Ф. Индийский буддизм в собрании Музея антропологии и этнографии им. Петра Великого (Кунсткамера) РАН: коллекция И. П. Минаева // Буддийская культура: история, источни­коведение, языкознание и искусство. IV Доржиевские чтения «Буддизм и современный мир». СПб., 2011. С. 204–210.
  • Васильков Я. В. Иван Павлович Минаев — основатель российской школы научной индологии // Минаевские чтения: материалы науч. конф. (Тамбов, 25 ноября 2009 г.). Тамбов, 2010. С. 58–81.
  • Васильков Я. В. Неварский свиток с рисунками на темы «Лалитавистары» из коллекции И. П. Минаева в собрании МАЭ РАН: «одомашнивание» классической буддийской сутры // Зографский сборник. СПб., 2014. Вып. 4. С. 128–169.
  • Вигасин А. А. Изучение Индии в России (очерки и материалы). М., 2008.
  • Вигасин А. А. Иван Павлович Минаев в его дневниках и письмах // Минаевские чтения: мате­риалы науч. конф. (Тамбов, 25 ноября 2009 г.). Тамбов, 2010. С. 41–57.
  • Волчок Б. Я. Фрагмент мраморного рельефа из индийской коллекции И. П. Минаева // Сборник МАЭ. 250 лет Музея антропологии и этнографии имени Петра Великого. Л., 1964. Т. 22. С. 254–259.
  • Волчок Б. Я. И. П. Минаев как этнограф Индии // Иван Павлович Минаев. М., 1967. С. 86–94.
  • Горовая О. В. Сиддха-чакра-пуджа // Индуизм. Джайнизм. Сикхизм: Словарь. М., 1996. С. 517– 518.
  • Краснодембская Н. Г. От Львиного острова до Обители снегов (рассказ о коллекциях МАЭ по Южной Азии). М., 1983. С. 52–63
  • Минаев И. П. Очерки Цейлона и Индии: Ч. 1: Из путевых заметок русского. СПб., 1878.
  • Минаев И. П. Буддизм. Исследования и материалы. СПб., 1887. Т. 1, вып. 1–2.
  • Минаев И. П. Дневники путешествий в Индию и Бирму в 1880 и 1885–1887 гг. М., 1955.
  • Миронов Н. Д. Каталог индийских рукописей Российской публичной библиотеке. Собрание И. П. Минаева и некоторые другое. Пг., 1918.
  • Сокровища Гималаев. Каталог выставки. М., 2017.
  • Терентьев А. А. Махавира // Индуизм. Джайнизм. Сикхизм: Словарь. М., 1996. С. 505.
  • Alphen J. Steps to liberation. 2,500 Years of Jain Art and Religion. Antwerpen, 2000.