Nikitina S. E. The Road in the Life and Spiritual Verses of Old Believers in the Russian North

SERAFIMA E. NIKITINA — Doctor of Philology, Institute of Linguistics of the Russian Academy of Sciences (Russia, Moscow)
E-mail: seniki38@mail.ru

 

 Download  |  Go to Issue #1. 2019

 

ABSTRACT. The article is based on the texts by Old Believers of the Russian North. It discusses types of forced and voluntary migrations of individuals and local groups caused by external or internal factors. The North, which was a land of criminals’ and dissidents’ exiles, Old Believers being among those, attracted also free people seeking to establish their faith in new areas. Both were ready for sudden changes and dangers, which implied increased mobility. New settlements were founded and spiritual works were created, including spiritual verses. In many of them the idea of the road was present both as of a physical earthly space and a spiritual path of life, as well as an eschatological road to the other world. A remarkable unity of the way of life and the way of thinking is evident in the Old Believers’ culture of wanderers ( stranniki). Missionary journeys, escapes from the “enemies”—the Church and secular authorities, forced expulsion of pastors from the group, i. e. arrests, are reflected in their stories and spiritual verses. Complete texts of three previously unknown verses are presented in the article with the commentary by the author.

KEYWORDS: Russian North, Old Believers’ culture, types of migrations of Old Believers, mobility, road in physical earthly space, spiritual path of life, eschatological road, wanderers, escapes, spiritual verses, texts

 

УДК 398.88(470.1/.2)
DOI 10.31250/2618-8619-2019-1(3)-68-82

 

REFERENCES

  • ПМА 1979. Кезский, Чердынский районы, Пермский край.
  • ПМА 1998. Мезенский район, Архангельская область.
  • Беломорские старины и духовные стихи. Собрание А. В. Маркова. СПб., 2002.
  • Даль В. И. Толковый словарь Даля: в 4 т. М., 1978. Т. 1, 3.
  • Дутчак Е. Е. Из «Вавилона в «Беловодье»: адаптационные возможности таежных общин ста­роверов-странников (вторая половина XIX — XXI в.) Томск, 2007.
  • Дутчак Е. Е. Человек и трансцендентный мир в представлениях старообрядцев-странников второй половины XIX — XX вв. // Старообрядческая культура Русского Севера: тез. докл. и сообщ. Каргопольской науч. конф. М.; Каргополь, 1998. С. 49–53.
  • Духовные стихи Русского Севера / сост. В. П. Кузнецова; нот. прил. Г. В. Лобкова, М. Н. Шейченко. Петрозаводск, 2015.
  • Мальцев А. И. Староверы-странники в XVIII — первой половине XIX в. Новосибирск, 1996.
  • Никитина С. Е. Роль старообрядцев в нестарообрядческих селениях Севера // Старообрядческая культура Русского Севера: тез. докл. и сообщ. Каргопольской науч. конф. М.; Каргополь, 1998. С. 61–63.
  • Ожегов С. И. Словарь русского языка. 9-е изд., испр. и доп. М., 1972.
  • Романова Е. В. Массовые сожжения старообрядцев в России в XVII–XIX веках. СПб., 2012.
  • Сморгунова Е. М. Портреты и образы наших «благодетелей». Портрет первый: Матушка Галина // Мир старообрядчества. История и современность. М., 1999. Вып. 5. С. 179–197.
  • Сморгунова Е. М. Старец Никита Семенович и догматика бегунства (по рукописям пермской коллекции МГУ) // Старообрядческий мир Волго-Камья. Проблемы комплексного изучения: мате­риалы науч. конф. Пермь, 2001. С. 87–108.
  • Хрушкая Л. Н. История старообрядческих скитов на Зимнем берегу Белого моря в XVII– XVIII веках // Русский Север и архиепископ Афанасий. Архангельск, 2003.
  • Цейтлин Г. Знахарства и поверья в Поморье (очерк из быта поморов) // Известия Архангельского общества изучения русского Севера. 1912. № 4. С. 156–165.
  • Чагин Г. Н. Старообрядческий мир верховьев Колвы и Печоры в XIX–XXI вв. // Уральский сборник. История. Культура. Религия. Екатеринбург, 1998. С. 258–272.
  • Щепанская Т. Б. Культура дороги в русской мифоритуальной традиции XIX–XX вв. М., 2003.
  • Юхименко Е. М. Выговская старообрядческая пустынь: в 2 т. М., 2002.