Kaduk A. V. Supernatural and fear in the mythological narrative and everyday life of inhabitants of the Yakut village

Alexey V. KADUK — independent researcher (Moscow, Russia) 
E-mail: aleksey_bk@mail.ru

 

 Download  |  Go to Issue #4. 2019

 

УДК 398.21(=512.157) 
DOI 10.31250/2618-8619-2019-4(6)-232-240 

 

ABSTRACT. This paper is based on field research of the author in the village Namy, Bulun ulus (district) of the Republic of Sakha (Yakutia) in 2015. Mostly Yakut and Yakut who speak Evenki and Evens inhabit the village Namy. Short narratives about the manifestation of the supernatural, otherworldly, mystical in the lives of the villagers, are common among villagers. Usually it is a relatively recent event (during the life of the narrator), in which the narrator himself or his relative or friend has become a party, and this event is presented as true. The key point of these mythological narratives is the meeting with the character or force, which apparently has an otherworldly origin, which often causes fear and horror. These otherworldly forces and characters may be called abaahy in some narratives. In many cases of their narration mythological narratives has the obvious entertainment function. Currently, in addition to the oral narratives, short written stories from the Internet in horror genre are popular among some villagers. At the same time some mythological narratives have didactic (to teach the rules of behavior and norms) and informative functions. Didactic function is most clearly manifested in the narratives about visiting the graves and cemeteries. Villagers consider cemeteries and individual graves as dangerous places or at least undesirable to visit. This attitude to graves and cemeteries spread out among many peoples of the North and Siberia. The emergence of new mythological narratives is due to the existing oral tradition and in some cases a sense of fear, caused by the specific situation (e.g.: night, darkness, lack of other people). The motives of the narrator and the specific situations that give rise to the mythological text, requires further study. In some cases the listener does not perceive mythological narratives as true (the narrator and the listener are the villagers).

 

 

KEYWORDS: mythological narrative, fear, emotion, supernatural, otherworldly, abaahy, cemetery, grave

 

REFERENCES

  • ПМа 2015. полевые материалы автора. село намы, булунский улус (район), республика саха (якутия).
  • Алексеев А. Н. традиционные религиозные верования якутов в XiX — начале ХХ вв. новосибирск, 1975.
  • Алехин К. А. этнокультурная характеристика локального сообщества (на материале эвенков суринды). проблемы коммуникативной культуры: дис. … канд. ист. наук. новосибирск, 2001.
  • Велюс Н. Мир литовских мифологических сказаний // цветок папоротника: литовские мифоло- гические сказания. Вильнюс, 1989. с. 5–13.
  • Гречина О. Н., Осорина М. В. современная фольклорная проза детей // русский фольклор. Вып. 20. л., 1981. с. 96–106.
  • Ионов В. М. дух-хозяин леса у якутов. пг., 1916. (сборник Маэ. т. 4, вып. 1)ю
  • Ксенофонтов Г. В. эллейада: материалы по мифологии и легендарной истории якутов. М., 1977.
  • Кулаковский А. Е. научные труды. якутск, 1979.
  • Левкиевская Е. Е. быличка как речевой жанр // «кирпичики». фольклористика и культурная антропология сегодня. М., 2008. с. 341–363.
  • Линденау Я. И. описание народов сибири (первая половина XViii века). историко- этнографические материалы о народах сибири и северо-Востока. Магадан, 1983.
  • Миддендорф А. Ф. путешествие на север и восток сибири а. Миддендорфа. Ч. 2. север и вос- ток сибири в естественно-историческом отношении. отдел Vi. коренные жители сибири. спб., 1978.
  • Миллер Г. Ф. описание сибирских народов. М., 2009.
  • Неклюдов С. Ю. образы потустороннего мира в народных верованиях и традиционной словес- ности // Восточная демонология. от народных верований к литературе. М., 1998. с. 6–43.
  • Окладников А. П. исторические рассказы и легенды нижней лены // сборник Маэ. т. Xi. М.; л., 1949. с. 73–109.
  • Пекарский Э. К. образцы народной литературы якутов. пг., 1907–1918. Ч. 1–3.
  • Попов А. А. якутский фольклор. М., 1936.
  • Серошевский В. Л. якуты: опыт этнографического исследования. М., 1993.
  • Сирина А. А. эвенки и эвены в современном мире. самосознание, природопользование, миро- воззрение. М., 2012.
  • Страшные истории якутии. url: http://dnevniki.ykt.ru/c/страшные+истории+якутии (дата об- ращения: 15.12.2016).
  • Худяков И. А. Верхоянский сборник: якутские сказки, песни, загадки и пословицы, а также русские сказки и песни, записанные в Верхоянском округе и. а. Худяковым. иркутск, 1890. (записки Восточно-сибирского отделения императорского русского географического общества. т. 1, вып. 3)
  • Эргис Г. У. исторические предания и рассказы якутов: в 2 ч. М.; л., 1960.
  • Эргис Г. У. очерки по якутскому фольклору. М., 1974.
  • Ястремский С. В. образцы народной литературы якутов. л., 1929.