Mokrushina Z. V. Nigerian publicists: from historical constructivism to historical present

Zoya V. Mokrushina — freelancer, The Yaroslavl Demidov State University (Russia, Vologda) 
E-mail: zmokrushina@gmail.com

 

 Download  |  Go to Issue #4. 2019

 

УДК 82-92(093)
DOI 10.31250/2618-8619-2019-4(6)-89-98

 

ABSTRACT. The article is devoted to Nigerian publicism, which captures the entire post-colonial period — a tense one, filled with socio-political cataclysms and intellectual and cultural transformations. The deep immersion of the authors in these ambiguous, often contradictory processes provides a unique opportunity to see the personalized history of Nigeria from the inside, and to engage in the discussion of the issues of identity and socio-cultural synthesis, racism, colonialism and neocolonialism, the phenomenon of African dictatorships and political leadership, migration and exile, ecocide and genocide, and the implementation of the “African chapter” in the world history, culture and art. Nigerian publicists not only formed the public agenda, but also provoked new trends in public and humanistic knowledge, and developed their own cognitive tools—from historical constructivism to historical present.

 

 

KEYWORDS: publicism, historical memory, historical constructivism, historical present

 

REFERENCES

  • Бахтин М. М. Человек в мире слова. М., 1995.
  • Гавристова Т. М. история африки в документах // новая и новейшая история. 2008. № 5. c. 118–122.
  • Гавристова Т. М. становление современной исторической науки в африке: поиски идентич- ности // африканский сборник — 2013 / отв. ред. а. Ю. Желтов. спб., 2013. с. 32–38.
  • Горохов В. М. закономерности публицистического творчества. М., 1975. источниковедение: теория. история. Метод. источники российской истории. М., 1998.
  • Кайда Л. Г. позиция автора в публицистике // язык современной публицистики. М., 2007. с. 274–277.
  • Колосов Г. В., Худякова Э. А. Журналистский творческий процесс (общая модель публицисти- ческого творчества). Воронеж, 1984.
  • Мокрушина З. В. кен саро-Вива: «слышит ли меня хоть кто-нибудь?» // детство в африке: мемуары, автобиографии, интервью. ярославль, 2018. с. 36–45.
  • Ноэль-Нойман Э. общественное мнение. открытие спирали молчания. М., 1996.
  • Плавская Е. В. публицистика как вид исторических источников: проблема определения // Вестник рггу. серия «история. филология. культурология. Востоковедение». 2008. № 4. с. 81–93. Полонский А. В. публицистика как особый вид творческой деятельности // научные ведомости белгородского государственного университета. серия «гуманитарные науки». 2008. т. 11 (51).
  • Прохоров Е. П. публицист и действительность. М., 1973.
  • Репина Л. П., Мягков Г. П. интеллектуальная культура и научные коммуникации // Вестник удмуртского университета. 2014. Вып. 3. с. 137–142.
  • Саид Э. В. культура и империализм. спб., 2012.
  • Сартр Ж.-П. Что такое литература? // зарубежная эстетика и теория литературы XiX–XX века: трактаты, статьи, эссе. М., 1987. с. 313–331.
  • Тертычный А. А. интернет-публицистика: жанровый профиль // ученые записки казанского университета. серия «гуманитарные науки». 2014. т. 156 (6). с. 7–16.
  • Ученова В. В. публицистика и политика. М., 1979.
  • Фомичева И. Д. публицистика в эпоху интернета // Вестник Московского университета. серия 10. «Журналистика». 2013. № 5. с. 94–110.
  • Язык современной публицистики. М., 2005.
  • Achebe Ch. Morning yet on creation day: essays. new york, 1975.
  • Achebe Ch. home and exile. oxford, 2000.
  • Adichie Ch. N. We should all be feminists. new york, 2014.
  • Adichie Ch. N. the danger of a single story, 2009. url: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ adichie_the_danger_of_a_single_story?language=ru (дата обращения: 31.10.2019).
  • Chinweizu. decolonising the african Mind. lagos, 1987.
  • Clark-Bekederemo J. P. the example of shakespeare. evanston, 1970.
  • Ekwensi C. Problems of nigerian Writers // nigeria Magazine. 1963. № 78. P. 217–219.
  • Emecheta В. feminism with a small «f» // criticism and ideology: second african Writer’s conference, stockholm. uppsala, 1988. P. 173–181.
  • Irele A. literature, culture and thought in africa. 2005. url: http://www.africaknowledgeproject. org/index.php/war/article/view/294 (дата обращения: 31.10.2019).
  • Ken saro-Wiwa’s final address to the military-appointed tribunal // earth island Journal. 1995. Vol. 11 (1). P. 25.
  • Mezu S. O. behind the rising sun. london, 1971.
  • Mudimbe I. V. the invention of africa. bloomington, 1988.
  • New traditions from nigeria: seven artists of the nsukka group. Washington, 1997.
  • Oguibe O. «double dutch» and the culture game. 2001. url: https://ru.scribd.com/document/ 252470041/oguibe-double-dutch-and-the-culture-Game (дата обращения: 31.10.2019).
  • Oguibe O. tragedy and the artist: remembering biafra. 1997. url: http://www.camwood.org/bi- afra.htm (дата обращения: 20/07/2010).
  • Ogundipe-Leslie M. re-creating ourselves: african Women & critical transformations. new york, 1994.
  • Okara G. african speech… english words // transition. 1963. Vol. 3 (10). P. 15–16.
  • Okri B. a Way of being free. london, 1997.
  • Omotoso K. Just before dawn. nigeria, 1988.
  • Saro-Wiwa K. trying times. 1993 // before i am hanged: Ken saro-Wiwa, literature, Politics, and dissent Paperback. trenton, 1999.
  • Soyinka W. art, dialogue & outrage: essays on literature and culture. oxford, 1988.
  • Soyinka W. Myth, literature, and the african world. cambridge, 1976.
  • Soyinka W. the open sore of a continent: a Personal narrative of the nigerian crisis. oxford, 1997а.
  • Soyinka W. Why i am a secular humanist // free inquiry. 1997b. Vol. 17 (4). url: https://secularhu- manism.org/1997/09/why-i-am-a-secular-humanist/ (дата обращения: 31/10/2019).