Galindabaeva V. V. The Tradition of Open Adoption in the Post-Soviet Buryatia: Local Practicesvs. Formal Rules
Vera V. Galindabaeva
Sociological Institute of FCTAS RAS
Saint Petersburg, Russia
E-mail: vgalindabaeva@gmail.com
Download | Go to Issue #1. 2020
ABSTRACT. The article considers the process of evolution of childcare in the context of rural-urban migration in the case of Buryat families of rural migrants, who moved to Ulan-Ude, the capital of the Republic of Buryatia, in search of work. The dominant ideology prescribes daily participation of the mother in the life of her child. Open adoption in Buryatia today can be called a special type of intergenerational care, which is carried out in the wider context of kinship, rather than the extended family. This type of care is contrary to the main provisions of the dominant cultural pattern of intensive motherhood. Despite stigmatization, this practice continues to exist and adapt to new conditions. The study has been conducted within the framework of qualitative methodology. The author has come to the conclusion that the custom of open adoption is becoming popular in modern Buryatia as a legitimate way to level out the lack of care in the family of a rural migrant. If earlier the need for adoption was legitimized by the shamanistic belief in the ancestral spirits living on the earth, today Buddhism justifies parents who give away their children with the concept of “buin”. The custom of open adoption is encouraged in terms of public discourse, but stigmatized in private space.
KEYWORDS: open adoption, intergenerational relationships, care deficit, rural-urban migration, kinship
УДК 316.4.051.63
DOI 10.31250/2618-8619-2020-1(7)-118-126
REFERENCES
- Габышева В. Жительница Бурятии просит помощи // Информ-Полис. 19.10.2011. URL: www.infpol.ru/news/667/ (дата обращения: 05.02.2019).
- Галиндабаева В. В. Трудовые мигрантки: межпоколенческие отношения в семьях сельских мигранток в Бурятии // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2014. № 1 (25). C. 31–41.
- Жапова Я. Тепло и ласку — не по расписанию // Бурятия. 24 февраля 2011. C. 4.
- Запись сообщества «Аноним 03» от 8 октября 2013 года // ВКонтакте. URL: https://vk.com/anonim__o3?w=wall–55416455_18582 (дата обращения: 20.02.2020).
- Запись сообщества «Аноним 03» от 28 марта 2017 года // ВКонтакте. URL: https://vk.com/anonim__o3?w=wall–55416455_284301 (дата обращения: 20.02.2020).
- Запись сообщества «Аноним 03» от 8 августа 2017а года // ВКонтакте. URL: https://vk.com/anonim__o3?w=wall–55416455_319288 (дата обращения: 20.02.2020).
- Запись сообщества «Аноним 03» от 9 января 2019 года // ВКонтакте. URL: https://vk.com/anonim__o3?w=wall–55416455_439859 (дата обращения: 20.02.2020).
- Зурхай от Зунды ламы с 5 по 11 февраля // Номер один. 05.02.2014.
- Лебедева А. А. Семья и семейный быт Забайкалья // Быт и искусство русского населения Восточной Сибири. Новосибирск, 1975. С. 81–101.
- Народный поэт Дамба Жалсараев // Традиция. 19 марта 2009. С. 3.
- Новый быт в современной России: гендерные исследования повседневности / под ред. Е. Здравомысловой, А. Роткирх, А. Темкиной. СПб., 2009.
- Художник // Бурятия. 31.07.2008.
- Carsten J. After kinship. Cambridge, 2004.
- Hondagneu-Sotelo H., Avila E. “I’m Here, but I’m There”: the Meanings of Latina Transnational Motherhood // Gender and Society. 1997. Vol. 11, № 5. P. 548–571.
- Humphrey C. Marx Went Away — but Karl Stayed Behind. Michigan, 1998.
- Terrell J., Model J. Anthropology and adoption // American anthropologist. 1994. Vol. 96, № 1. P. 155–161.
- Verhoef H. A Child has Many Mothers: Views of child fostering in northwestern Cameroon // Childhood. 2005. Vol. 12, № 3. P. 369–390.