Kaksin A. D. The Man and his Work: Peculiarities of the “Fishing Discourse” in the Khanty Language
Andrey D. Kaksin
Institute of Humanities and Sayan-Altai Turkology, N. F. Katanov Khakas State University
Abakan, Russia
E-mail: adkaksin@yandex.ru
Download | Go to Issue #1. 2020
ABSTRACT. The article considers one of the most common types of discourse in the languages of the northern peoples, i. e. the story about those engaged in catch of fish. The author indicates its typicality (frequency), which is due to the peculiarities of material culture and methods of traditional natural resources management. The approach applied in the article is based on the principle of anthropocentrism, i. e. the semantic description of the units of language used to name, characterize and evaluate a person. Lexical units are considered both as part of the vocabulary and as part of the sentence and the text: linguistic reconstruction of human image involves the identification of multidimensional structures involving the inclusion of elements, which have communicative, pragmatic and cognitive significance for the expression of the desired concept. The analysis is based on the story by the founder of Khanty literature G. D. Lazarev, titled “Sorneng tov” (“The Golden Horse”). The work is remarkable in so far as in such a short story the author managed to vividly present the image of the fisherman, a responsible, dedicated and traditional-minded man, who is, however, prone to innovation (in particular, to the use of a boat motor — the “golden horse”). To achieve the goal, the author considers textual fragments containing characteristics of a person engaged in daily fish catch and analyzes structural and semantic features of the text, which contribute to the verbalization of the sought-after concept. As a result of the analysis, the peculiarities of the fishing discourse in the Khanty language are determined. Among them are the depictions of different aspects of the process (its perceptions by different people), attention to detail and articulation of the major qualities of a proper fisherman (responsible attitude to one’s business, full immersion in it, sometimes even excitement, transfer of skills to the younger generation).
KEYWORDS: Khanty, traditional activities, Khanty language, “fisherman” concept, vocabulary, discourse, fiction
УДК 81-114.2
DOI 10.31250/2618-8619-2020-1(7)-51-59
REFERENCES
- Апресян Ю. Д. Образ человека по данным языка: попытка системного описания // Вопросы языкознания. 1995. № 1. С. 37–67.
- Арутюнова Н. Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь / под ред. В. Н. Ярцевой. М., 1990. С. 136–137.
- Бурыкин А. А. Языки коренных народов Севера: 40 лет вызовов и ответов. Проблемы сохранения языков малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока России: современный взгляд // Этнокультурное пространство Югры: опыт реализации проектов и перспективы развития: мат-лы межрег. науч.-практ. конф. (29 марта 2019 г., Ханты-Мансийск). Ханты-Мансийск, 2019. С. 30–53.
- Вахтин Н. Б. Заметки об одной особенности акта коммуникации // Антропологический форум. 2005. № 3. С. 148–166.
- Вахтин Н. Б. «Проект Богораза»: борьба за огонь // Антропологический форум. 2016. № 29. С. 125–141.
- Гемуев И. Н. Цивилизация и культура // Аборигены Сибири: проблемы изучения исчезающих языков и культур: тез. междунар. науч. конф. Новосибирск, 1995. Т. II: Археология. Этнография. С. 101–102.
- Головнёв А. В. Сон принца Ичи // Аборигены Сибири: проблемы изучения исчезающих языков и культур: тез. междунар. науч. конф. Новосибирск, 1995. Т. II: Археология. Этнография. С. 102–104.
- Енов В. Е. Рыболовная лексика шурышкарского диалекта хантыйского языка, заимствованная русским языком // В мире научных открытий. Научно-практический журнал. 2014. № 3–2. С. 1187–1195.
- Зенько А. П. Представления о сверхъестественном в традиционном мировоззрении обских угров: структура и вариативность. Новосибирск, 1997.
- Кононова С. П. Русско-хантыйский тематический словарь (казымский диалект). СПб., 2002.
- Кузнецова А. И. Селькупы Туруханского района Красноярского края на рубеже II и III тысячелетий (социолингвистическая ситуация и языковые изменения). Воронеж, 2007.
- Кулемзин В. М. К вопросу об устойчивости и изменчивости культур // Аборигены Сибири: проблемы изучения исчезающих языков и культур: тез. междунар. науч. конф. Новосибирск, 1995. Т. II: Археология. Этнография. С. 149–151.
- Кулемзин В. М. Человек и природа в верованиях хантов. Томск, 1984.
- Лазарев Г. Д. Сорненг тов. Рассказ на языке ханты. Ханты-Мансийск, 1999.
- Лаптандер Р. И. Терминология снега и льда в ненецком языке // Вопросы уралистики 2014. Научный альманах. СПб., 2014. С. 423–428.
- Лукина Н. В. Ханты от Васюганья до Заполярья. Источники по этнографии. Томск, 2005. Т. 2: Средняя Обь. Вах. Кн. 1.
- Молданова Т. А. Пища как элемент этнической идентичности и межкультурного взаимодействия //Вестник угроведения. 2017. № 4 (31). С. 131–143.
- Мызников С. А. О происхождении некоторых рыболовецких терминов // Громовские чтения: сборник мат-лов и исслед. междунар. науч. конф. М., 2016. С. 213–219.
- Набок И. Л. О художественно-эстетической недостаточности современного образования // Артосфера: перспективы развития и инновации: мат-лы юбилейной междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 20-летию НОУ ВПО «Институт дизайна, прикладного искусства и гуманитарного образования». СПб., 2017. С. 11–22.
- Основы финно-угорского языкознания. Вопросы происхождения и развития финно-угорских языков. М., 1974.
- Полякова Н. В. Объективация реки в языковой картине мира селькупского этноса // Томский журнал лингвистических и антропологических исследований. 2014. № 2 (4). С. 29–33.
- Попова С. А. Народный календарь и празднично-обрядовая культура манси: проблемы реконструкции // Вестник угроведения. 2013. № 1 (12). С. 132–142.
- Сенгепов А. М. Касум ики путрат. Рассказы старого ханты. СПб., 1994.
- Сподина В. И. Облик человека в зеркале хантыйского и ненецкого языков // Этнографическое обозрение. 2007. № 6. С. 171–178.
- Урманчиева А. Ю. Сходство нарративных стратегий нганасанского языка и среднетазовского говора селькупского (о возможной корреляции лингвистических и этнографических данных) // Томский журнал лингвистических и антропологических исследований. 2018. № 1 (19). С. 59–68.
- Черемисина М. И. Итоги исследования простого предложения в языках Сибири // Языки коренных народов Сибири. 1998. Вып. 4. С. 3–30.
- Черемисина М. И. Состояние языка как показатель состояния духовной культуры народности // Предложение как единица языка и речи: мат-лы всерос. науч. симпоз. с междунар. участием. Новосибирск, 2019. С. 4–11.
- Черемисина М. И. Языки коренных народов Сибири. Новосибирск, 1992.
- Чернецов В. Н. Представление о душе у обских угров // Исследования по вопросам первобытных религиозных верований. М., 1959. С. 114–156. (Труды Института этнографии. Т. 51).
- Csepregi M. Evidentiality in Dialects of Khanty // Linguistica Uralica. 2014. № 3. P. 199–211.
- Söder T. “Walk This Way”: Verbs of Motion in Three Finno-Ugric Languages. Uppsala, 2001. (Acta Universitatis Upsaliensis. Studia Uralica Upsaliensia 33).
- Steinitz W. Dialektologisches und etymologisches Wörterbuch der ostjakischen Sprache. Berlin, 1966–1991.