Kisel V. А. Figure Castinginthe Culture of Steppe Peoples of Eurasia (Technologies — Style — Epoch)

Vladimir А. Kisel
Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences
Russia, Saint Petersburg
E-mail: kisel@kunstkamera.ru

 

  Download  |  Go to Issue #1. 2020

 

ABSTRACT. The shaping of nomadic cultures at the turn of the first millennium B.C. led to the development of the Scytho-Siberian animal style. Its main characters were the representatives of fauna. Animals were depicted realistically in standard postures. The traditional technique of the ancient nomads was carving, which had a remarkable effect on casting. The manufacture of cast products, as a rule, was carried out using models, which were being lost in the process. These models were usually carved from wood, but also frequently from wax, which allowed to make intricate and dynamic figures. Cardinal changes took place when the Turco-Mongolian nomads appeared on the historical arena. The changes affected, among other things, the metal production. The artisans mostly applied forging, engraving, embossing and shaping, while wax modelling was completely lost. In small quantities, only casting with wooden models was preserved. All this changed the styling of animal images. Animals began to be depicted in a generalized, static and frontal manner. It can be stated that the disappearance of the Scytho-Siberian animal style was largely due to the loss of the wax modelling technique by the nomads.

 

KEYWORDS: nomadic peoples, animal style, casting technique, wax model 

 

УДК 397+739
DOI 10.31250/2618-8619-2020-1(7)-136-142

 

REFERENCES

  • Артамонов М. И. К вопросу о происхождении скифского искусства // Omagiu lui George Oprescu cu prilejul .mplinirii a 80 de ani. Bucureşti, 1961. P. 31–46.
  • Баторова Е. А. Декоративно-прикладное искусство // Буряты / отв. ред. Л. Л. Абаева, Н. Л. Жуковская. М., 2004. С. 338–351.
  • Батырева С. Г. Декоративно-прикладное искусство Калмыкии // Калмыки / отв. ред. Э. П. Бакаева, Н. Л. Жуковская. М., 2010. С. 466–481.
  • Вайнштейн С. И. История народного искусства Тувы. М., 1974.
  • Граков Б. Н. Бортничество у отдельных первобытных племен европейской части СССР // Древний Восток и античный мир. М., 1972. С. 8–12.
  • Гришин Ю. С., Тихонов Б. Г. Очерки по истории производства в Приуралье и Южной Сибири в эпоху бронзы и раннего железа. М., 1960. (Материалы и исследования по археологии СССР. № 90).
  • Грязнов М. П. Саяно-алтайский олень (этюд на тему скифо-сибирского звериного стиля) // Проблемы археологии. Вып. II. Л., 1978. С. 222–232.
  • Грязнов М. П. Аржан. Царский курган раннескифского времени. Л., 1980.
  • Иванов С. В. Скульптура алтайцев, хакасов и сибирских татар (XVIII — первая четверть XX в.). Л., 1979.
  • Кляшторный С. Г., Савинов Д. Г. Степные империи древней Евразии. СПб., 2005.
  • Кореняко В. А. Искусство народов Центральной Азии и звериный стиль. М., 2002.
  • Кузьмина Е. Е. О «прочтении текста» изобразительных памятников искусства евразийских степей скифского времени // ВДИ. 1983. № 1. С. 95–106.
  • Кызласов Л. Р., Король Г. Г. Декоративное искусство средневековых хакасов как исторический источник. М., 1990.
  • Минасян Р. С. Металлообработка в древности и Средневековье. СПб., 2014.
  • Мириманов В. Б. Истоки стиля. М., 1999.
  • Переводчикова Е. В. Язык звериных образов. Очерки искусства евразийских степей скифской эпохи. М., 1994.
  • Подольский М. Л. Зверь, который был сам по себе, или Феноменология скифского звериного стиля. СПб., 2010.
  • Руденко С. И. Башкиры: историко-этнографические очерки. Уфа, 2006.
  • Руденко К. А. Булгарское серебро. Древности Биляра. Казань, 2015. Т. II.
  • Рукавишникова И. В. Многофигурные композиции с антропоморфными сценами в контексте звериного стиля // Труды III (XIX) Археологического съезда. Великий Новгород — Старая Русса. СПб.; М.; Великий Новгород, 2011. T. I. С. 373–376.
  • Савинов Д. Г. Оленные камни в культуре кочевников Евразии. СПб., 1994.
  • Савинов Д. Г. Нуклеарное искусство звериного стиля // КСИА. 2017. Вып. 247. С. 28–49.
  • Серошевский В. Л. Якуты. Опыт этнографического исследования. М., 1993.
  • Федоров-Давыдов Г. А. Искусство кочевников и Золотой Орды. Очерки культуры и искусства народов Евразийских степей и золотоордынских городов. М., 1976.
  • Флетчер Б., Флетчер Б. Ф. История архитектуры, составленная по сравнительному методу. СПб., 1913. Вып. II.
  • Фрумкин А. Н. Мастера современной филимоновской игрушки // Сборник трудов НИИХП. М., 1973. № 7. С. 103–119.
  • Хазанов А. М. Золото скифов. М., 1975.
  • Хазанов А. М., Шкурко А. И. Социальные и религиозные основы скифского общества // Скифосибирский звериный стиль в искусстве народов Евразии. М., 1976. С. 40–51.
  • Черемисин Д. В. Искусство звериного стиля в погребальных комплексах рядового населения пазырыкской культуры: семантика звериных образов в контексте погребального обряда. Новосибирск., 2008.
  • Членова Н. Л. К вопросу о первичных материалах предметов в зверином стиле // Материалы и исследования по археологии СССР. № 177: Проблемы скифской археологии. 1971. С. 208–217.
  • Шуази О. История архитектуры. М., 1937. Т. II.
  • Шкурко А. И. Об изображении свернувшегося в кольцо хищника в искусстве лесостепной Скифии // СА. 1969. № 1. С. 31–39.
  • Эдинг Д. Н. Резная скульптура Урала. Из истории звериного стиля. М., 1940. (Труды ГИМ. Вып. X).