Merenkova O. N. Bengali Collections in the Funds of the Museum of Anthropology and Ethnography of the RAS

Olga N. Merenkova
Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences
Saint Petersburg, Russia
E-mail: onyx@kunstkamera.ru

 

  Download  |  Go to Issue #1. 2020

 

ABSTRACT. This study is devoted to the analysis of the collections of the Indian Foundation of the MAE RAS, which are related to Bengal. During the twentieth century significant geopolitical and social changes occurred in the territory of Bengal, which contributed to the separation of East Bengal from India and the creation of the independent state of Bangladesh. For this reason, collections of objects collected by different researchers in this region appear to be of undoubted academic interest, since they can act as an interesting source on the ethnic culture of Bengal in the early twentieth century. The body of artifacts preserved in the Indian section of MAE funds includes more than 10,000 storage units, but the total number of items related particularly to Bengal is relatively small and comprises no more than 500 storage units. The most significant artifacts from this region originate from Mervarts’ academic expedition in 1914-1918. The majority of the museum’s Bengali collections have recently celebrated their 100th anniversary. It was difficult to determine the approximate number of collections and items related to Bengal. Not all the Bengali items were registered in separate collections. Many objects were arranged into thematic sets along with other items brought from different regions of India. Household items (kitchen utensils, clothes and decorations) and items related to ritual practices (images and figurines of deities and objects used in temple ceremonies) predominate in collections arranged according to thematic principles. Collections of puppets, musical instruments and models representing rural life appear to be particularly interesting for further research.

 

KEYWORDS: Bengal, collections, Museum of Anthropology and Ethnography, Alexander M. Mervart, Liudmila M. Mervart

 

УДК 069.4(470.23-25)
DOI 10.31250/2618-8619-2020-1(7)-152-159

 

REFERENCES

  • Альбедиль М. Ф. Индийские музыкальные инструменты (по материалам коллекции 2980) // Образы и знаки в традициях Южной и Юго-Западной Азии. СПб., 2015. С. 51–76. (Сборник МАЭ. Т. LXI).
  • Краснодембская Н. Г. От Львиного острова до обители снегов. Рассказ о коллекциях МАЭ по Южной Азии. М., 1983.
  • Краснодембская Н. Г., Котин И. Ю., Соболева Е. С. Экспедиция МАЭ на Цейлон и в Индию в 1914–1918 гг. История. Коллекции. Научное наследие. СПб., 2018.
  • Краснодембская Н. Г. Соболева Е. С., Кисляков В. Н. Михаил Степанович Андреев и его вклад в индийские коллекции МАЭ РАН. Созидатели МАЭ. СПб., 2018.
  • Маретина С. А. «Рамаяна» в бенгальском кукольном театре // Сборник Музея антропологии и этнографии. Т. XXI. М., Л., 1963. С. 252–266.
  • Мерварт А. М., Мерварт Л. А. Отчет об этнографической экспедиции в Индию в 1914-1916 гг. Л., 1927.
  • Меренкова О. Н. Образ макары и водное пространство в индийской культуре // Азиатский бестиарий. Образы животных в традициях Южной, Юго-Западной и Центральной Азии / отв. ред. М. А. Родионов. СПб., 2009. С. 143–151.
  • Соболева Е. С. Юго-Западная Азия как этнографическое пространство на рубеже XIX–XX веков // Радловский сборник. Научные исследования и проекты МАЭ РАН в 2012 г. СПб., 2013. С. 313–319.
  • Янковская Е. П. К типологии индийских вееров (по материалам коллекций МАЭ и РЭМ) // Образы и знаки в традициях Южной и Юго-Западной Азии. СПб., 2015. С. 142–169. (Сборник МАЭ. Т. LXI).
  • Meerwarth A. A. Guide to the Collections of Musical Instruments exhibited in the Ethnographical Gallery of the Indian Museum. Calcutta, 1917.