Beliaeva-Sachuk V. A. XXIV Pandito Khambo Lama Damba Ayusheyev: Religious, Ethnic or Regional Leader?

Veronika A. Beliaeva-Sachuk
Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences
Saint Petersburg, Russia

E-mail: belyaeva.veronika@gmail.com

 

 Download  |  Go to Issue #3. 2020

 

ABSTRACT. The article presents the history of the institute of Buryat Pandito Khambo Lamas in Tsarist and Soviet Russia, as well as the versatility of the personality of XXIV Pandito Khambo Lama Damba Ayusheyev in the religious, political and cultural life of modern Buryatia. For the fi rst time, the title of Bandido Khambo Lama was given in 1764 to Damba Darja Zayaev, who was at that time the chief Lama of the oldest Buryat datsan, Tsongolsky (Khilgantuysky). This title was introduced by the Empress Catherine II to centralize the priesthood of the Buddhists, as well as to control the Buddhists of the eastern edge of the empire. Pandito Khambo Lama Ayusheyev has both ardent supporters and fi erce opponents among the representatives of the Buryat public, as his activities affect almost all aspects of the modern public life of the Buryats. For the 25 years of his tenure as the head of the Central Spiritual Board of Buddhists in Russia and later of the Buddhist Traditional Sangha in Russia, Damba Ayusheyev has been actively engaged in both the revival of Buryat Buddhism and many social projects aimed at maintaining the Buryat language, traditional crafts and economic activities. Despite the criticism of Khambo Ayusheev for his formalism, lack of education and politicking, as well as for his sharp rejection of Buryat shamanism and other Buddhist organizations in Russia, the head of the Buddhist Traditional Sangha in Russia enjoys great authority and respect among the majority of Buryat believers thanks to his work on reviving the traditions of Buryat Buddhism and supporting rural residents of Buryatia.

 

KEYWORDS: Pandito Khambo Lama, Russian Buddhism, Buryat Buddhism, ethnoleadership, Damba Ayusheyev

 

УДК 394.944(571.54)
DOI 10.31250/2618-8619-2020-3(9)-55-64

 

REFERENCES

  • ПМА 2005, 2011, 2019 — Полевые материалы автора. Экспедиция в Республику Бурятия, 2005, 2011, 2019.
  • Абаева Л. Л. История распространения буддизма в Бурятии // Буряты / отв. ред. Л. Л. Абаева, Н. Л. Жуковская. М., 2004. С. 397–415.
  • Амоголонова Д. Д. Буддизм в Бурятии: российское государство и конфессиональная конкуренция // Страны и народы Востока. Вып. XXXVI. Религии на Востоке / ред. И. Ф. Попова, Т. Д. Скрынникова. М., 2015. С. 5–41.
  • Амоголонова Д. Д. Хамбо лама Дамба Аюшеев и его роль в современном буддийском возрождении Бурятии // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2017. № 2. С. 33–42.
  • Аюшеев Дамба Бадмаевич. URL: https://sangharussia.ru/khambolama (дата обращения: 23.08.2020).
  • Бакаева Э. П. Центральное духовное управление буддистов: представления и реальность // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2012. № 4. С. 34–44.
  • Бакаева Э. П. Исследования по истории буддизма в Калмыкии на современном этапе // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2014. № 3. С. 72–88.
  • Бардуева Т. Ц. Первый пандито хамбо лама Дамба-Даржа Заяев и его роль в распространении буддизма в Бурятии // Вестник бурятского университета. 2011. № 8. С. 134–139. 
  • Ванчикова Ц. П., Чимитдоржин Д. Г. История буддизма в Бурятии: 1945–2000 гг. Улан-Удэ, 2006.
  • Галданова Г. Р., Герасимова К. М., Дашиев Д. Б., Митупов Г. Ц. Ламаизм в Бурятии XVIII — начала ХХ века. Структура и социальная роль культовой системы. Новосибирск, 1983.
  • Дондокова Д. Д. Лексика духовной культуры бурят. Улан-Удэ, 2003.
  • Доржиев С. Мункожапов Данжа. URL: https://sangharussia.ru/faces-of-buryatia/munkozhapov-danzha/ (дата обращения: 23.08.2020).
  • Жуковская Н. Л. 250 лет официального признания буддизма в России (размышления о прошедшем юбилее некоторое время спустя) // Этнографическое обозрение. 1992. № 3. С. 118–131.
  • Жуковская Н. Л. Буддизм в Бурятии: взгляд из Москвы // Буддизм в контексте истории, идеологии и культуры Центральной и Восточной Азии / ред. Б. В. Базаров. Улан-Удэ, 2003. С. 138–142.
  • Историко-культурный атлас Бурятии / ред. Н. Л. Жуковская. М., 2001.
  • Марзаева М. Б. Особенности возрождения буддизма в Республике Калмыкия // Научные проблемы гуманитарных исследований. 2010. № 7. С. 32–36.
  • Намсараева А. Медведев не станет Белой Тарой. 18.05.2009. URL: http://savetibet.ru/2009/05/18/spb.html (дата обращения: 28.08.2020).
  • Монгуш М. В. История буддизма в Туве. Новосибирск, 2001.
  • Нармаев Б. М., Харькова Е. Ю. Лама Данзан-Хайбзун Самаев в воспоминаниях друзей, коллег, родных // Учение Будды в России: 250 лет институту Пандито Хамбо-лам. СПб., 2015. С. 155–171.
  • Нацов Г.-Д. Материалы по ламаизму в Бурятии / предисл., пер., прим. и глоссарий Г. Р. Галдановой. Улан-Удэ, 1998.
  • Нестеркин С. П. О церковной иерархии центральноазиатского буддизма // Буддизм в контексте истории, идеологии и культуры Центральной и Восточной Азии / ред. Б. В. Базаров. Улан-Удэ, 2003. С. 145–148.
  • Очирова Н. Г. Буддийское духовенство и развитие калмыцкой культуры // Буддийское духовенство и культура калмыцкого народа / ред. Э. П. Бакаева, Д. Н. Музраева, Н. Г. Очирова. Элиста, 2004. С. 5–13.
  • Радио тухай. URL: https://buryad.fm/about/ (дата обращения: 24.08.2020).
  • Синицын Ф. Л. «Красная буря». Советское государство и буддизм в 1917–1946 гг. СПб., 2013.
  • Терентьев А. А. Буддизм в России — царской и советской. СПб., 2014.
  • Традиционный российский буддизм как фактор гармоничного взаимодействия различных этносов и культур России на материале жизни, деятельности и наследия Пандито Хамбо ламы Даши-Доржи Этигэлова (Итигэлова) / ред. А. Д. Намсараева, К. Э. Разлогов. М., 2018.
  • Федеральный закон от 26.09.1997 г. № 125-ФЗ «О свободе совести и о религиозных объединениях». URL: http://kremlin.ru/acts/bank/11523 (дата обращения: 23.08.2020).
  • Хойт С. К. Этническая история ойратских групп. Элиста, 2015.
  • Цыремпилов Н. В. Ранний этап распространения и утверждения буддизма в Российском Забайкалье // Буддизм в истории и культуре бурят / ред. И. Р. Гарри. Улан-Удэ, 2014. С. 4–35.
  • Цыремпилов Н. В. Когда Россия признала буддизм? (в поисках указа 1741 г. императрицы Елизаветы Петровны об официальном признании буддизма российскими властями) // Буддизм: pro et contra. СПб., 2017. С. 43–64.
  • Чимитдоржиев Ш. Б., Пурбуева Ц. П. Дамба-Даржа Заяев — первый пандито хамбо лама бурятских дацанов // Национальная интеллигенция, духовенство и проблемы социального, национального возрождения народов Республики Бурятия. Улан-Удэ, 1995.
  • Чимитдоржин Д. Г. Деятельность пандито хамбо-ламы Дамбы-Даржа Заяева (1710–1776) по распространению буддизма в Бурятии (по материалам бурятских исторических хроник) // Буддийские тексты Китая, Тибета, Монголии и Бурятии — 4 / ред. Л. Е. Янгутов. Удан-Удэ, 2014. С. 145–153.