Abaydulova A. G. Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography Exposition in 1903 as Depicted in the Postcards by Samuil Dudin: Towards the Problem of Attribution of Photographs from the Early Twentieth-Century Collections

ANNA G. ABAYDULOVA — leading museum records specialist, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Saint Petersburg, Russia)
E-mail: abaidulova@kunstkamera.ru

 

Download  |  Go to Issue #4. 2020

 

ABSTRACT. The article reconstructs a complex of visual sources containing the images of the exposition of the Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the RAS (MAE), which was renewed in 1903. It describes the connections between the photonegatives of mannequins and cabinets (collection MAE № 2173), illustrations from the collective volume published on the occasion of the 70th birthday of the museum’s director V.V. Radlov (1907), original drafts of postcards created by the photographer and artist Samuil Dudin (collection MAE no. 2812) and the museum postcards themselves. These visual sources, considered together with the text of the museum guide published in 1904 after the reformation of the museum space and the opening of new exhibition halls, provide a means of reconstructing the image of the museum exposition. The article presents the first published set of visual sources demonstrating the transformation of the images of the museum according to the tasks that the museum had set for itself in the early twentieth century. The examination of this visual complex in comparison with the text of the collective volume has allowed us to date the museum shooting accurately and to reconstruct the history of the photographs creation and incorporation into the museum collection.

 

KEYWORDS: museum exposition, museum collections, attribution, photography, museum postcards, Samuil Dudin, history of Kunstkamera, source studies, visual sources

 

УДК 069.5:39
DOI 10.31250/2618-8619-2020-4(10)-119-128

 

REFERENCES

  • Альбом открыток с видами музейных экспозиций СССР (Иркутск, Ленинград, Смоленск, Тарту), Англии, Индии, Японии и др.; жилищные постройки народов СССР. 1930–1956 // Архив МАЭ РАН. Ф. 10 Оп. 1 Д. 5 Л. 1184–1195.
  • Фотоальбом: экспозиции отделов Сибири и Европейских народов, сотрудники отделов. 1965 // Архив МАЭ РАН. К-VI. Оп. 1 Д. 37 19 л.
  • МАЭ РАН. Опись коллекции МАЭ № 2173 1934 г.
  • МАЭ РАН. Опись коллекции МАЭ № 2812 1921 г.
  • Ко дню семидесятилетия Василия Васильевича Радлова 5 января 1907 года. СПб., 1907
  • Ларина А. Н. Почтовая открытка в руках историка // Историк и художник. 2004 № 2 С. 109–121.
  • Ларина А. Н. Иллюстрированная открытка: вопросы атрибуции // Вестник РГГУ. Серия: История. Филология. Культурология. Востоковедение. 2012 № 6 (86). С. 214–224. Материалы для истории академических учреждений за 1889–1914: Ч. 1 IV. Пг., 1917
  • «Нарисованный музей» Петербургской Академии наук, 1725–1760: [каталог]: в 2 т. / Государственный Эрмитаж, ...Амстердамский исторический музей [и др.]; составление и научная редакция: Р. Е. Кистемакер, Н. П. Копанева [и др.]. СПб., 2004
  • Палаты Санктпетербургской Императорской Академии наук Библиотеки и Кунсткамеры, которых представлены планы, фасады и профили. СПб., 1741
  • Прищепова В. А. К 150-летию со дня рождения С. М. Дудина — художника, этнографа (по материалам МАЭ РАН) // Антропологический форум. 2011 №15 online. С. 608–649. URL: http://anthropologie.kunstkamera.ru/07/15online (дата обращения: 08.09.2020).
  • Путеводитель по Музею антропологии и этнографии имени императора Петра Великого: отдел этнографический. СПб., 1904
  • Самбур М. В. Почтовая открытка как источник информации по истории и культуре // Вестник МГУКИ. 2013 № 4 (54). С. 65–69.
  • Соболева Е. С. Основные направления работы МАЭ с фотоматериалами в конце XIX — начале ХХ века // Иллюстративные коллекции Кунсткамеры. СПб., 2014 С. 257– 286 (Сборник МАЭ; т. 59).
  • Толмачева Е. Б. Особенности формирования научного этнографического фотоархива (на примере фотособрания Музея антропологии и этнографии им. Петра Великого (Кунсткамера)) // Фотография. Изображение. Документ. 2013 Вып. 4 (4). С. 7–9.
  • Толмачева Е. Б. Первые фотоколлекции МАЭ. Собрания И.С. Полякова как отражение общей истории формирования фотофонда // Иллюстративные коллекции Кунсткамеры. СПб., 2014 С. 309–322. (Сборник МАЭ; т. 59).
  • Яковлева Т. М. Коллекция открыток Е. Э. Бломквист в собрании МАЭ РАН // Предметный мир народов Европейской России в этнографической перспективе: каталоги, классификации, полевые исследования. СПб., 2017 С. 145–152. (Сборник МАЭ; т. 63).