Aleksashenko N. A. The Exhibition “Myths and Things: the Art of the Ancient Eskimos of Ekven”: the Concept and Results

NATALIA A. ALEKSASHENKO — Candidate of Historical Sciences, Senior Researcher, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Saint Petersburg, Russia)
E-mail: sas-natalya@yandex.ru

 

Download  |  Go to Issue #4. 2020

 

ABSTRACT. The article presents the results of the exhibition project “Myths and Things: The Art of the Ancient Eskimos of Ekven”. The exhibition shows objects from the collection of Ekven cemetery that was excavated in the Peninsula of Chukotka in the 1960s. It was created at Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences in 2019 with support from the “History of Motherland” foundation. The author describes the concept of the exhibition and the ways of its implementation. Temporary exhibitions are important for the presentation of the Kunstkamera’s collections, as well as for expanding the academic research. A relevant direction is the search for ways of displaying archaeological materials. Combining ancient hunting equipment, the results of its study, and the documentary in the exhibition space has helped to show the visitors the artifacts’ usage and give them a sense of presence in the dangerous world of maritime hunting. The myth, presented both as text and animation, has found documentary confirmation in carved images on artifacts, the meaning of which was identified by scholars. With the involvement of audio and video materials, cinematography, augmented reality and other modern technologies in the displays, the interaction with visitors to the exhibition is increasing..

 

KEYWORDS: exhibition, art, ancient Eskimo, myths and things, ivory carving, maritime hunting

 

УДК 069.9:39
DOI 10.31250/2618-8619-2020-4(10)-220-229

 

REFERENCES

  • Арутюнов С. А. Автоэтнография. URL: http://gusaba.ru/cntnt/kontakti/o_kollegah.html (дата обращения: 26.11.2020).
  • Арутюнов С. А. Бросок гарпуна как прыжок медведя. Миф, обряд и ритуальный предмет в древности. Екатеринбург; Сургут, 2007 С. 174–185.
  • Арутюнов С. А. Жизнь как текст. Автобиблиография. М.; Берлин, 2014
  • Арутюнов С. А., Левин М. Г., Сергеев Д. А. Древние могильники Чукотки // Краткие сообщения Института этнографии. 1963 Вып. 38 С. 57–69.
  • Арутюнов С. А., Сергеев Д. А. Проблемы этнической истории Берингоморья (Эквенский могильник). М., 1975
  • Арутюнов С. А., Сергеев Д. А. О чем рассказывают гарпунные наконечники // Советская этнография. 1980 № 5 С. 136–145.
  • Арутюнов С. А., Сергеев Д. А., Фрадкин Э. Е. Памятники древнеэскимосского искусства в археологическом собрании МАЭ // Сборник Музея антропологии и этнографии. 1980 Т. 35 С. 215–219.
  • Бронштейн М. М., Широков Ю. А. Чукотская и эскимосская резная кость Художественные изделия I–XX вв. из фонда Северной Азии Государственного музея Востока. Каталог. М., 2008
  • Днепровский К. А. Стандарты и модули древнеэскимосского гарпуна // Материальная культура Востока. 2005 Вып. 4 С. 134–141.
  • Купина Ю. А. Традиции в витринах: сибирские коллекции МАЭ РАН на зарубежных выставках (1990-е годы) // 285 лет Петербургской Кунсткамере: материалы итоговой науч. конф. МАЭ РАН, посвящ. 285-летию Кунсткамеры / отв. ред. Ч. М. Таксами. СПб., 2000 С. 214–225. (Сборник МАЭ. Т. 48).
  • Купина Ю. А. Интерпретация и восприятие археологического материала на выставках // Музей и археологическое наследие России: сборник науч. ст. / отв. ред. Д. В. Герасимов. СПб., 2006 С. 3–16.
  • Купина Ю. А., Михайлова Е. А. Выставка «Арктическая цивилизация»: к вопросу об экспонировании традиционных культур // Музейные коллекции и научные исследования: материалы годич. науч. сессии МАЭ [Музея археологии и этнографии им. Петра Великого] РАН в 2000 г. СПб., 2004 С. 58–65.
  • Мачинский А. В. Древняя эскимосская культура на Чукотском полуострове // Краткие сообщения о докладах и полевых исследованиях ИИМК. М.; Л., 1941 Вып. 9 С. 80–89.
  • Мир арктических зверобоев: шаги в непознанное. Каталог выставки. М.; Анадырь, 2007
  • Мифы и вещи: искусство древних эскимосов Эквена. Каталог выставки / МАЭ РАН. СПб., 2019
  • Михайлова Е. А. Стрелы древнеберингоморской культуры в коллекциях МАЭ // Аборигены Америки. СПб., 2005 С. 235–250. (Сб. МАЭ. Т. 50).
  • Пахунов А. С., Ксенофонтов Д. А., Сухорукова Е. С., Днепровский К. А. Использование красных минеральных пигментов в древнеберингоморской культуре (по материалам могильника Эквен) // Camera Praehistorica. 2020 № 1 С. 109–120.
  • Рубцова Е. С. Материалы по языку и фольклору эскимосов (чаплинский диалект) М.; Л., 1954
  • Рубцова Е. С. О верованиях эскимосов. Тропою Богораза // Труды Чукотского филиала Северо-Восточного комплексного научно-исследовательского института ДВО РАН. Вып. 10 М., 2008 С. 204–206.
  • Руденко С. И. Древняя культура Берингова моря и эскимосская проблема. М.; Л., 1947
  • Сергеев Д. А. Этнографы-археологи на Чукотке. Л., 1968
  • Сергеев Д. А. Мотивы эскимосского фольклора в древнеберингоморской скульптуре (первые века нашей эры) // Фольклор и этнография. Л., 1970 С. 105–113.
  • Сергеев Д. А., Фрадкин Э. Е. Полиэйкония на северо-востоке Чукотки // Краткое содержание докладов годичной научной сессии Ин-та этнографии АН СССР. Л., 1971 С. 115–116.
  • Сухорукова Е. С. «Крылатые предметы» Эквенского могильника. Закономерности художественного оформления и конструктивного устройства // Этнографическое обозрение. 1998 № 5 С.67–82.
  • Сухорукова Е. С. О полихромии в древнеэскимосском искусстве. Пример одной реконструкции // Археология Арктики. Вып. 6 Салехард, 2019 С. 171–177.
  • Фицхью В. В. Орлы, звери и боги: художественные традиции древнеберингоморского охотничьего комплекса // Уральский исторический вестник. 2014 № 2 (43). С. 72–78.
  • Эскимосские сказки / запись, перевод, предисл. и примеч. Г. А. Меновщикова. Магадан, 1958
  • Arktiset sivilisaatiot. Tampere, 2002
  • Crossroads of Continents: Cultures of Siberia and Alaska / ed. by W/ W. Fitzhugh, A. Crowell. Washington DC, 1988
  • Wunderwelt Arktis. Aus der Kunstkammer St. Petersburg; vom 11.5. — 3.11.96 im Deutschen Elfenbeinmuseum Erbach. Erbach, 1996