Andreeva J. O. Neighboring the ‘Other’: Contacts, Networks and Borders (the Case of Armenian Molokans)

JULIA O. ANDREEVA — PhD, Junior Researcher of the Caucasus Department, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences (Saint Petersburg, Russia)
E-mail: julia.o.andreeva@gmail.com

 

Download  |  Go to Issue #4. 2020

 

ABSTRACT. The article deals with the topic of inter-ethnic neighborship in Armenia. Molokans or ‘spiritual Christians’ are a religious group that emerged in the second half of the eighteenth century in Tambov Province. In the first half of the nineteenth century, by order of Nicholas I, they were expelled from the central provinces of Russia to Transcaucasia. Today they are an ethno-religious minority. For a long time, the Molokans lived isolated in villages, which allowed them to preserve their religious and ethnic customs, language and endogamous marriages. In the twentieth century, many of them had to move to Yerevan and live not compactly in the circle of ‘insiders’ but within the ‘outsider’ society. The Molokan community is not an enclave, but they mark the borders between themselves and ‘others’, look for work through their networks and maintain relations with fellow believers abroad. Despite popular narratives about the strict mores of the Molokans, their isolation and two parallel worlds, they are quite closely entwined in the post-Soviet societies, including the Armenian one. The article is based on the author’s field materials collected in 2018–2019 during her three trips to Armenia.

 

KEYWORDS: Molokans, neighborship, sectarianism, ethno-religious minority, Armenia, Transcaucasia

 

УДК 174+39:130.123(479.25)
DOI 10.31250/2618-8619-2020-4(10)-157-167

 

REFERENCES

  • ПМА 2018 — Полевые материалы автора. Экспедиция в Армению (Ереван, с. Фиолетово, с. Лермонтово), май, сентябрь 2018 г.
  • ПМА 2019 — Полевые материалы автора. Экспедиция в Армению (Ереван), октябрь 2019
  • Алексеевский М. «Еврейский характер» в этнокультурных стереотипах жителей Латгалии // Утраченное соседство: евреи в культурной памяти жителей Латгалии. Материалы экспедиций 2011–2012 гг. / отв. ред. С. Амосова. М., 2013 С. 19–35.
  • Андреева Ю. О. Роли антрополога в полевой работе с религиозным сообществом в Армении (этнографические заметки) // Кавказ: перекресток культур. Вып. 2 СПб., 2018 С. 210–231.
  • Барт Ф. Введение // Этнические группы и социальные границы: социальная организация культурных различий: сб. статей. М., 2006 С. 9–48.
  • Брубейкер Р. Этничность без групп. М., 2012
  • Вишневский А. Г. Распад СССР: этнические миграции и проблема диаспор // Общественные науки и современность. 2000 № 3 С. 115–130.
  • Долженко И. В. Хозяйственный и общественный быт русских крестьян Восточной Армении (конец XIX — начало XX в.). Ереван, 1985
  • Долженко И. В. Религиозный и культурно-бытовой уклад русских крестьян- сектантов Восточной Армении (XIX — начало XX в.) // Духоборцы и молокане в Закавказье. М., 1992 С. 7–25.
  • Духоборцы и молокане в Закавказье / отв. ред. В. И. Козлов, А. П. Павленко. М., 1992
  • Золян C. Русский язык в Армении // Русский язык зарубежья. СПб., 2013 С. 61– 84
  • Исмаил-Заде Д. И. Русское крестьянство в Закавказье (30-е годы XIX — начало XX в.). М., 1982
  • Никитина С. Е. Сотворение мира и концепт исхода/похода в культуре молокан- прыгунов // От бытия к исходу. Отражение библейских сюжетов в славянской и еврейской народной культуре. М., 1998 С. 220–230.
  • Никитина С. Е. Конфессиональные культуры в их территориальных вариантах (проблемы синхронного описания). М., 2013
  • Никитина С. Е. Сотериология конфессиональных групп в призме этноконфессиональной лингвистики // Язык, сознание, коммуникация. Сборник научных статей, посвященных памяти В. Н. Телия. Вып. 53 М., 2016 С. 266–284.
  • Результаты переписи населения 2011 г. Республики Армения (показатели Республики Армения). URL: https :// www . armstat . am / file / doc /99484908 . pdf (дата обращения: 27.10.2020).
  • Русский депутат армянского парламента: для меня и русский, и армянский языки родные // Ноев ковчег. 2019, № 4 (315). URL: https://noev-kovcheg.ru/mag/2019– 04/6519.html (дата обращения: 21.11.20).
  • Савельева Н. М. Духовная музыкальная культура молокан. Исследование, нотные примеры. М., 2015
  • Breyfogle N. B. Heretics and Colonizers: Forging Russia's Empire in the South Caucasus. Ithaca, 2005
  • Brubaker R. The “diaspora” diaspora // Ethnic and Racial Studies. 2005 № 28 (1). P. 1–19.
  • Cohen R. Global Diasporas. An Introduction. London; New York, 2008
  • Daswani G. The Anthropology of Transnationalism and Diaspora // A Companion to Diaspora and Transnationalism / ed. by A. Quayson, G. Daswani. Oxford, 2013 P. 29–53.
  • Melkumyan H. “Elites” Between Nationalism and Tradition: The Modernization Processes in the Yezidi Community of Armenia // Elites and “Elites”: Transformations of Social Structures in Post-Soviet Armenia and Georgia / ed. by Y. Antonyan. Yerevan, 2016 P. 175–195.
  • Medda-Windischer R. Old and New Minorities: Diversity Governance and Social Cohesion from the Perspective of Minority Rights // Acta Univ. Sapientiae, European and regional Studies. 2017 № 11 P. 25–42.
  • Michna E., Warmińska K. Introduction // Identity Strategiesof Stateless Ethnic Minority Groups in Contemporary Poland / ed. by E. Michna, K. Warmińska. Cham, 2020 P. v–xviii.
  • Muradyan H. Elitist Sub-Groups among the Non-Elite: Domestic Staff in Elitist Families // Elites and “Elites”: Transformations of Social Structures in Post-Soviet Armenia and Georgia / ed. by Y. Antonyan. Yerevan, 2016 P. 70–88.
  • Toussaint-ComeauM. Ethnic Social Networks and Self-Employment of Immigrant Men in the US// Eastern Economic Journal. 2012 Vol. 38, № 1 P. 74–98.
  • Quayson A. and Daswani G. Introduction — Diaspora and Transnationalism: Scapes, Scales, and Scopes // A Companion to Diaspora and Transnationalism / ed. by A. Quayson, G. Daswani. Oxford, 2013 P. 1–26.